Kjøp testvinnerne hos KIWI

Grillpølser til terningskast 6!

Foto: David Zandén/scandinav/NTB Scanpix

Det er sommer og grillsesong, og hvem sier nei takk til en pølse eller to? Da er det ekstra flott at hele fire av pølsetypene KIWI selger har fått toppkarakterer!

Gjør pølsene litt sunnere, råder Tine Sundfør.Pølser er godt, det kan de aller fleste være enige i. Og av en eller annen grunn er det ofte slik at det som er godt, det har vi egentlig ikke godt av.

Pølser er dessverre intet unntak – men også her kan vi heldigvis velge alternativer som er bedre enn andre.

- Vi spiser pølser fordi det er godt, sånn er det bare. Det som er viktig å tenke på, er at du kjøper pølser med mye kjøtt og lite salt, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Kjøp testvinnerne hos KIWI

Foreldre&Barn publiserte nylig denne testen, der de har kåret de sunneste alternativene blant 15 tradisjonelle grillpølsetyper.

Full pott fikk Folkets grillpølse med 80% kjøtt. Den får skryt for høyest kjøttinnhold og minst salt, samt at den inneholder minst karbohydrater. I tillegg er pølsen både melkefri og glutenfri, til glede for mange allergikere.

Prior grillpølser med kylling og kalkun får terningkast fem for å ha et lavt energiinnhold og lite mettet fett. Det samme får kylling- og kalkunpølsene til First Price, som i tillegg får pluss for å inneholde en bra mengde kjøtt. Begge pølsene er både melkefrie og glutenfrie.

Disse tre pølsetypene selges i alle 630 butikker over hele landet. I tillegg får Gilde God & Mager også terningkast 6 for sitt næringsinnhold, den selges i de fleste KIWI-butikker. 

Gjør pølsemiddagen sunnere

Det er viktig å merke seg det at en pølse får terningkast 6 betyr ikke at den er sunn, men at det er det sunneste valget blant disse produktene. Pølser har generelt et høyt saltinnhold, så både barn og voksne bør ikke spise dette for ofte.   

- Pølsemåltidet kan du gjøre sunnere ved å lage en deilig rotmos ved siden av. Her kan du også snike inn masse forskjellige grønnsaker som du moser inn, så har du kamuflert dem for barna, foreslår ernæringsfysiolog Tine Sundfør.