Er du en mann mellom 18 og 34 år, kan du være én av dem som har mest å tjene på å bytte til nøkkelhullsmerket mat, viser en studie gjort ved Universitetet i Oslo.
Grunnen til at unge menn og menn med lavere utdanning vil komme best ut ved å endre handlevaner, er at disse gruppene i dag har det høyeste inntaket av bearbeidede kjøttprodukter, fete meieriprodukter, halvgrove brødprodukter og kornvarer, viser studien som er gjort på oppdrag fra Helsedirektoratet, og som tidligere er omtalt i VG.
Dette er matvarer som enkelt kan byttes ut med nøkkelhullsprodukter, noe som kan gi stor effekt i forhold til inntak av totalt fett, mettet fett, kostfiber og energi.
Lønner seg for alle
Det er imidlertid ikke bare menn som har godt av et sunnere kosthold. Hvis du har et gjennomsnittskosthold og konsekvent bytter ut vanlige matvarer med Nøkkelhullet, kan du redusere inntaket av mettet fett med nesten 27 prosent hver dag, viser beregninger gjort ved Universitetet i Oslo i 2015.
I tillegg inneholder alle nøkkelhull-produkter mindre salt enn sine mindre sunne alternativer, noe som igjen hjelper deg med å redusere det daglige saltinntaket. I dag spiser nordmenn i gjennomsnitt nesten dobbelt så mye salt som anbefalt.
Sunnhet til folket
- Risikofaktorene heter nå tobakk, alkohol, sukker, salt, mettet fett og stillesitting, uttalte helsedirektør Bjørn Guldvog da Helsedirektoratet presenterte sin nysatsing på nøkkelhullprodukter i 2015.
Han understreket at ikke-smittsomme livsstilssykdommer er vår tids største helseutfordring. 80 prosent av befolkningen dør av kroniske sykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdom, kreft og kols.
- «Sunnhet til folket» har alltid vært vårt viktigste budskap. KIWIs mål er å gjøre sunn mat billigere, noe som blant annet er grunnen til at vi lanserte KIWI PLUSS med 15 % Trumf-bonus på all fersk fisk, frukt og grønnsaker, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
I dag har KIWI rundt 500 forskjellige nøkkelhullsmerkede produkter i sine butikker.
- Nøkkelhull-produktene er nesten like stort i omsetning som frukt og grønt, og lave priser på de sunneste varene gjør at vi kan bidra til en sunnere befolkning, påpeker KIWI-sjefen.