Test deg selv:

Hvor sunn er du egentlig?

Foto: Maskot/NTB Scanpix

Ny undersøkelse avslører hvordan det står til med sukkerinntaket blant barn og unge. Er du flinkere enn en 13-åring?

Tirsdag presenterte Folkehelseinstituttet den landsomfattende «Ungkost 3»-undersøkelsen. Det gledeligste funnet var at mengden tilsatt sukker i kosten har sunket med 5,3 prosent hos landets 9- og 13-åringer siden år 2000. 

Men, barn og unge spiser fortsatt for lite frukt, grønnsaker og fisk. Tror du at det ligger bedre an med deg og vet du egentlig hva Helsedirektoratet anbefaler?

Test deg selv:

Hvor mye tilsatt sukker tror du at du får i deg i løpet av en dag?

A) 12 prosent av det totale energiinntaket, som er gjennomsnittet blant 9- og 13-åringer
B) 13 prosent av det totale energiinntaket, som er gjennomsnittet i befolkningen
C) 10 prosent av det totale energiinntaket, som er det anbefalte maksinntaket fra Helsedirektoratet

For en voksen kvinne tilsvarer 10 energiprosent 50-55 gram sukker per dag, 60-70 gram for menn.

Hvor mye frukt og grønnsaker spiser du daglig?

A) 187 gram, som er gjennomsnittet blant 9- og 13-åringer
B) 375 gram, som er gjennomsnittet i befolkningen
C) 500 gram, som er anbefalingen fra Helsedirektoratet

Et middels stort eple veier mellom 150-200 gram.

Hvor mange gram fisk spiser du i løpet av uka ?

A) 168 gram, som er gjennomsnittet blant 9- og 13-åringer
B) 310 gram, som er gjennomsnittet i befolkningen
C) 450 gram, som er anbefalingen fra Helsedirektoratet

En voksen person spiser 200-250 gram torsk til middag.

Slik ligger du an

Trippel A – Du spiser som en 13-åring. Det vil si at du ligger to prosent over anbefalt sukkermengde og langt under Helsedirektoratets anbefaling av mengde frukt, grønnsaker og fisk.

Trippel B – Du følger strømmen og spiser som gjennomsnittet i befolkningen. Sukkerinntaket ditt er tre prosent for høyt per dag, hva gjelder grønnsaker og fisk kan det fortsatt bli en god del bedre. Legg til minst 100 gram av hver.

Trippel C – Du ville fått stjerne i boka av Helsedirektoratet, ligger du like under eller over er du innenfor anbefalt grense. Fortsett sånn!

Hvordan kan vi bli bedre?

Scorer du ikke helt som ønsket, frykt ikke! Det er enklere å endre litt på kostholdet enn man kanskje tror. Vi har samlet noen av våre beste tips til deg:

1. Spis mer frukt og grønt, her er tre grønnsaker du kan spise hele uka.

2. Spis mindre salt, få tips til hvordan du kan bruke urter i stedet for

3. Spis mindre sukker, her guider vi deg nærmere målet.

4. Gå etter Nøkkelhullet, her forteller vi deg hvem som har mest å tjene på det

5. Fisk til middag, les om tre enkle måter å få i seg mer, fem grunner til at fisk er digg til middag, og hvordan du får barna til å like fisk.