Bli slankere med belgfrukter

På jakt etter sommerkroppen? Spis bønner!

Flere studier viser at folk som spiser bønner, erter og linser er slankere enn de som ikke gjør gjør det.

Spis mer belgfrukter, sier ernæringsfysiolog Tine Sundfør.Belgfrukter er billig, sunt og miljøvennlig, og FNs generalforsamling har fastslått at 2016 er belgfruktenes år. Målet er å øke inntaket av belgfrukter.

Både din helse og miljøet nyter godt av at du hiver deg på denne trenden, forteller klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat Tine Sundfør.

- Den unike sammensetningen med mye protein og fiber gir stabilt blodsukker og varig metthetsfølelse. Studier har vist at «belgfruktspisere» er slankere enn personer som ikke spiser belgfrukter, sier Sundfør.

Spis en kopp belgfrukter

Nylig ble det også kjent at en stor studie publisert i The American Journal of Clinical Nutrition konkluderer med at man ved å spise rundt 130 gram bønner, erter eller linser hver dag, vil få et varig vekttap på 0,34 kg i løpet av seks uker. Det var VG som først omtalte studien i Norge.

De skriver at forskerne har gått igjennom 21 ulike kliniske studier, som inkluderer 940 voksne kvinner og menn. I gjennomsnitt gikk de ned 0,34 kilo i løpet av seks uker ved å spise en porsjon med belgfrukter, uten å gjøre andre endringer i sitt kosthold.

 – Selv om vekttapet i seg selv ikke er så stort, viser våre funn at belgfrukter kan hjelpe deg til å gå ned i vekt, og ikke minst, ikke gå opp i vekt igjen, sier Dr. Russell de Souza ved St. Michaels Hospital, som er ansvarlig for studien. 

Billig og bra

Belgfrukter er en samlebetegnelse på ulike typer erter, bønner og linser. Det høye innholdet av protein gjør at belgfrukter har en viktig plass i et vegetarisk kosthold. Siden proteininnholdet er høyt kan du gjerne bytte ut eller supplere kjøtt og fisk med belgfrukter til en eller flere middager i uken.

- Linser, kikerter og ulike typer bønner kan brukes til nesten alt, og passer ypperlig i både salater, supper og gryter. Belgfrukter er dessuten billig og i toppsjiktet på listen over mat med høyest innhold av næringsstoffer i forhold til pris, påpeker ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

30 oppskrifter med belgfrukter

Det finnes mange måter å inkludere mer erter, bønner og linser i kostholdet på. Et eksempel er å lage Hummus av kikerter, som kan brukes både som pålegg, dip eller tilbehør til middagen. Et måltid med bønner er ifølge VG Vektklubbs kostholdsekspert Anette Skarpaas Ramm like mettende som et kjøttmåltid.

Her er hele 30 forslag til retter som inneholder erter, bønner eller linser. Enda flere oppskrifter finner du her. 

Oppskrifter med bønner

Oppskrifter med erter

Oppskrifter med linser