Jobbe i KIWI

Ser forbi fordommer mot butikkyrket

Det hersker fordommer mot butikkyrket. Heidi Ibenholt (32) ble butikksjef i KIWI som 22-åring. Hun etterlyser en holdningsendring.

- Det er synd at uttrykket «å jobbe i kassa» er negativt ladet. Folk tenker ikke over at butikkyrket faktisk er et eget fagfelt. Det er beklagelig at vi lever i et samfunn der folk ser ned på de som jobber i butikk. I Danmark verdsettes butikkyrket mye mer, sier butikksjef Heidi Ibenholt.

Ibenholt har jobbet i KIWI siden hun var 18 år, først ved siden av studiene og deretter på heltid. I løpet av sin fartstid i KIWI har hun opplevd press fra omgivelsene for å forsvare hvorfor hun jobber i KIWI.

Valgte butikkfaget over psykologifaget

Butikksjef Heidi Ibenholt.

- Hvorvidt et yrke har såkalt høy eller lav status er ikke viktig for meg. Men i møte med andre må jeg ofte forklare hvorfor jeg jobber i butikk. Måten man snakker om butikkyrket i offentligheten er uheldig. Folk er veldig forutinntatt. Er du 16 år og skal velge retning blir du selvfølgelig preget av det, sier butikksjefen.

Det skal ikke være slik at du må ha doktorgrad for å gjøre en viktig jobb. 

Heidi Ibenholt har en bachelor i psykologi. Etter endte studier tok hun et friår og jobbet fulltid på KIWI. Etter en periode med traineekurs på KIWIskolen og arbeid i butikk, fikk Ibenholt tilbud om en butikksjefstilling.

- Jeg var veldig ung da jeg ble butikksjef. I KIWI får man mye ansvar og tillit så lenge man viser at man vil og kan, selv om man er ung. Det var ikke planen min å bli butikksjef, men jeg trivdes utrolig godt og lederne mine satset på meg. Trivsel er viktigere enn status for meg, sier 32-åringen.

Får støtte fra kunnskapsministeren

– Det er en uhorvelig arroganse i dette «pass deg så du ikke havner i kassa på Rimi»-argumentet, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til Dagens Næringsliv.

– Det er et uttrykk for en nedvurdering av ærlig arbeid som er så utrolig skadelig, altså, som jeg tror ofte kommer fra folk som selv føler de har bedre jobber, sier han.

Han påpeker at det ikke krever noe mindre arbeidsmoral eller innsats av deg å møte 100 kunder bak kassa en dag enn å sitte på et kontor og fakturere kunder.

Mer enn øyet ser

På tross av omverdenens brokete fremstilling av butikkyrket, presiserer Heidi Ibenholt at å jobbe i butikk innebærer mer enn mange tror. Kravet til kunnskap blant butikkansatte er høyt.

- Det er krevende å jobbe i butikk. Man må gi utrolig mye av seg selv. Kundene må få en positiv opplevelse, ellers handler de et annet sted neste gang. Det er mellom 5000-7000 varelinjer i en butikk som du må kjenne godt, forteller Heidi Ibenholt.I en KIWI-butikk er det mellom 5000-7000 forskjellige varelinjer som du må kjenne godt. Her er butikksjef Terje Larsen på KIWI Kragerø i full gang med påfylling av varer i sommerrushet. Foto: Anders Martinsen

Bak bugnende hyller, fulle varelagre og fornøyde kunder står ledelse sentralt i butikkfaget.

- I butikk går vi opp til eksamen hver dag. Konkurransen er sterk, og vi må til enhver tid dyrke frem et best mulig team. Det er mitt ansvar å gi de jeg ansetter et godt grunnlag for å trives og lykkes. Det er givende å se medarbeidere blomstre og utvikle seg. Deres trivsel speiles også i resultatlinjen, sier Ibenholt.

Ha et åpent sinn

For å lykkes i butikkyrket, mener Heidi Ibenholt at du må være sulten på suksess, hardtarbeidende og glad i mennesker.

- Butikkyrket er ikke en åtte til fire-jobb, men det lar seg kombinere med familie. Så lenge du er interessert i mennesker, har høye ambisjoner og trives i jobben, kan du nå langt og utrette mye. Det skal ikke være slik at du må ha doktorgrad for å gjøre en viktig jobb, mener tobarnsmoren.

Spesielt i dagens arbeidsmarked, mener Ibenholt det er viktig at folk ser forbi sine fordommer for å forstå verdien av butikkfaget.

- Mitt råd til unge er å holde et åpent sinn. Spør deg selv, kan jeg få en jobb innen det jeg utdanner meg som? Det er mange muligheter i dagligvarebransjen, avslutter Ibenholt.