Orkan i melkeglasset?

KIWI øker salget av Tine-produkter, og har bare i år tatt inn 18 Tine-nyheter. Det blir dermed litt spesielt av Tine å fremstille seg selv som et offer for en omfattende delisting. Tine er uten sammenligning vår største leverandør av meieriprodukter. Alle våre kunder kan med egne øyne se at Tine preger både ostedisker og melkeskap. Jeg vil anta at de fleste norske leverandører er misunnelig på den sterke posisjonen Tine har i KIWI og alle andre norske dagligvarebutikker. Bak Tine står flere tusen dyktige norske melkebønder. Vi anser oss selv som en god salgskanal for de førsteklasses produktene Tine-bøndene er ansvarlige for.

Det er riktig at en del KIWI-butikker ikke selger 1,75 liter 0,7% fett (ekstra lett) fra Tine. Derimot selger vi ukentlig 120 000 kartonger med 1 liter 0,7% fett. I august har KIWI solgt mer enn 270 ulike Tine-produkter. Det er neppe noen annen leverandør som kan vise til å ha salg av så mange produkter i våre butikker.

KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy svarer på kritikken

Det er forståelig at Tine ønsker at vi skal selge alle deres produkter. Det er heller ikke vanskelig å forstå at Tine misliker at 1,75 liter-produktet ikke er i salg i flertallet av KIWI-butikkene. Men Tine må i det minste være litt fornøyd med at vi samlet sett øker salget av Tine-produkter.

Man kan like eller mislike det, men KIWI ønsker også selge meieriprodukter fra Rørosmeieriet og Q-meieriet. Vi tror hele meierimarkedet er tjent med at flere aktører er til stede i våre butikker. Man kan blant annet ikke utelukke at Tine blir bedre av å møte en viss form for konkurranse. Jeg kan bare snakke for meg selv: KIWI blir bedre av å bli utfordret. Det er derfor vi ønsker all konkurranse velkommen. Vi er ganske sikre på at Tine er godt rustet til å møte konkurranse fra andre aktører.

Vi tror det er riktig å satse på norske landbruksprodukter – ikke minst fordi våre kunder foretrekker produkter med norsk opprinnelse. Vi mener norske bønder produserer varer av høy kvalitet, uavhengig av om meieriet heter Tine eller Q. Vi forstår det slik at Tine årlig leverer ganske mange tonn melk til Q og Rørosmeieriet. Det må innebære at norsk landbruk er tjent med at alle meierier opplever suksess.

Kommunikasjonsrådgiver Lars Galtung i Tine sier at han kan «tenke og mene mye om at Tine har mistet markedsadgang». Jeg skal ikke ta stilling til hva Galtung tenker og mener. Jeg forholder meg kun til fakta: vi selger mer Tine-produkter enn noen gang og vi tar inn en rekke nyheter. KIWI ønsker et fortsatt godt kundeforhold til Tine – og vi ønsker ikke minst å selge så mye som mulig av gode, norskproduserte matvarer.

Jan Paul Bjørkøy,
KIWI-sjef