Litt sunnere med KIWI

KIWI introduserer «2:1-juledietten»

Foto: Aina C. Hole/Sporenstrek/Camilla Andersen

Pleier du å bli både matlei og slapp i julen? Da bør du lese dette!

- Det pussige med jula er at mange kommer tilbake etter ferien med mindre overskudd enn da den startet, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

For selv om vi skal kose oss i julen, er det mange som spiser seg både dorske og tunge i kroppen løpet av juledagene. Høres det kjent ut?

- Heldigvis er det mye vi kan gjøre for å ikke få det sånn, sier Sundfør. Hun deler gjerne noen gode råd som gjør at vi kanskje føler oss litt bedre når julen er over.

Dette er «2:1 juledietten»

Etter et par dager med tung julemat kan nemlig en oppfriskende dag gjøre underverker for kroppen.

Fysen på sjokolade? Se om det hjelper med en klementin først!

- Jeg anbefaler at man legger inn en dag med lettere mat, mye frukt og grønt og litt andre krydder og smaker etter hver andre dag med mye tung julemat. Både fordøyelsen og smaksløkene våre setter pris på dette, sier Sundfør.

Her er et menyforslag til en oppfriskende «mellomdag»:

Greit å hoppe over et og annet måltid i julen

Etter et juleselskap med mye god mat er vi ofte mette til langt ut på neste formiddag. Frokost er helt uaktuelt, og kanskje orker vi ikke mat i det hele tatt før vi skal i neste selskap? Men ifølge ernæringsfysiologen gjør det ingen ting om det går litt lenger mellom måltidene i julen. 

- Det er helt uproblematisk om du hopper over frokosten og ikke spiser noe før du skal bort til lunsj. De fleste synes nok det er godt å få i seg noe, selv om de er mette, og da kan frukt være et greit alternativ. Friske sitrusfrukter er dessuten bra for fordøyelsen, påpeker Tine Sundfør, men legger til:

-Ikke vær for sulten når du setter deg til bords til jule- eller nyttårsmiddagen. Da er det lett å bli stappmett og til og med litt uvel. Når man spiser fet mat tar det nemlig litt lengre tid før man kjenner at metthetsfølelsen kommer.