Alt til nyttårsmiddagen billig hos KIWI

Tines forslag til en lett og god nyttårsmeny

Foto: Aina C. Hole/Sporenstrek

Med sashimi til forrett, Waldorfsalat uten majones og sitrusfrukter til dessert kan du gå det nye året litt lettere i møte.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør er generelt veldig glad i tradisjonen med magert og godt kalkunkjøtt på nyttårsaften.

– Ved å velge sashimi av laks til forrett vil du også få en enkel og veldig god start på middagen, foreslår hun.

Bytt majones med yoghurt

Et annet grep du kan gjøre for at nyttårsmenyen skal bli litt sunnere, er å bytte ut majones og kremfløte i Waldorfsalaten med naturell yoghurt.

– Waldorfsalat smaker nydelig som tilbehør sammen med ovnsbakte grønnsaker og poteter. Ved å ovnsbake potetene i stedet for å koke dem, vil du heller ikke ha det samme behovet for saus, tipser ernæringsfysiologen om.

Ønsker du en vegetarisk nyttårsmeny? Her får du flere forslag til oppskrifter Det er flere grep du kan gjøre for at nyttårsmiddagen skal bli sunnere.

Her er Tines meny til nyttårsaften

Til ovnsbakte grønnsaker foreslår Tine Sundfør mandelpoteter, kålrabi, sellerirot, gulrøtter og squash delt i båter/staver som blandes i en form med olivenolje, hvitløksbåter, salt, pepper og litt frisk rosmarin.

Alternativ sashimi-oppskrift

– Jeg syns det er deilig å servere sashimi av rå laks sammen med en salat av avokado, mango, chili, frisk koriander og saften av frisk lime.

Avokado og mangosalaten med chili og koriander kan gjerne lages ferdig flere timer i forveien. Rett før servering skjærer du tynne skiver av laks og danderer dette sammen med salaten, noen dråper soyasaus og frisk limesaft og drysser hakket vårløk og sesamfrø på toppen. Supergodt, supersunt og superenkelt!