Slik vil mattrendene være

Dette kommer vi til å spise mer av i 2018

Kål, supper og naturlig supermat – det kommende året ser ut til å bli et år i sunnhetens tegn.

Salgstall kan gi oss noen hint om hva vi kommer til å spise mer av i året som kommer. Hos KIWI har salget av frukt og grønt økt med 54 prosent i perioden 2012 til 2016, og det er ingen grunn til å tro at utviklingen vil snu. 

At sunn mat vil være i fokus i 2018 er det flere andre som også er enige i. 

Supper og poteter

Kyllingsuppe er en av de fem mest populære suppene i vinterhalvåret.

– Med januar kommer en spesiell interesse for grønnsaker, kosthold og oppskrifter. Av oppskrifter som kjøres i media er det suppe, grønnsaker og poteter som flest viser interesse for, sier Hanne Linnert, kommunikasjonssjef i Bama.

Å lage supper byr på mange kombinasjonsmuligheter med grønnsaker, det er enkelt, sunt og smaker godt, og ligger blant topp 5 av måltider nordmenn lager.

De fem mest populære suppene i januar (ifølge søk i Google) er:

Blomkålsuppe, tomatsuppe, kyllingsuppe, fiskesuppe og gulrotsuppe. 

Naturlig supermat

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør tror på en sunn linje i 2018.  – Vanlige matvarer med høyt innhold av enkelte næringsstoffer vil stå høyt opp på listen over hva vi kommer til å spise mer av i 2018, tror klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Maten skal gi den gode følelsen av letthet, overskudd, positiv energi og god helse på kort og lang sikt.

– Vi trenger ikke supermat i pulverform, det er ikke dokumentert å gi noen helsegevinst, sier hun.

Tine Sundfør tror vi vil spise mer:

Rødkål, grønnkål, hodekål, brokkoli, ruccola, spinat, tomater, løk, hvitløk, kikerter, bønner, linser, havregryn, valnøtter, skogsbær, rødbeter, granateple og avokado. 

Bli KIWI PLUSS-kunde og få 15 % Trumf-bonus på all fersk frukt og grønnsaker

Avokado og banan

Siden de spisemodne avokadoene kom på markedet i 2005 er salget syvdoblet. FOTO: Scanpix

Salget av avokado har økt med 126 prosent de siste fem årene, og i Oslo er avokadoen like stor i omsetning som banan, ifølge KIWIs salgstall. 

– Vi nordmenn er storspisere av avokado, kan Hanne Linnert i Bama bekrefte. Vi spiser i gjennomsnitt 12 avokader hver i året, mens resten av Europa spiser fem. 

Når det gjelder bananer, ligger vi også blant toppen i Europa med 16 kilo per nordmann per år.

Smoothies, juice og bær

KIWI har også hatt en økning i salg på bearbeidet frukt som smoothies og juice med 112 prosent de siste fem årene. De øvrige produktene som har størst salgsøkning er:

  • bær med 85 prosent
  • appelsin med 82 prosent
  • kiwi med 62 prosent
  • sitron med 56 prosent
  • bananer med 47 prosent
  • epler med 32 prosent
  • druer med 28 prosent