Motsatt trend

Hos KIWI øker fiskesalget

Mens resten av bransjen melder om nedgang i fiskesalget kan KIWI rapportere om økt salg av fisk – også til den mest utfordrende aldersgruppen.

Ferske tall fra Norges sjømatråd viser at salget av fisk hadde en nedgang på 15 prosent i 2017. Og det er spesielt aldersgruppen mellom 18 og 34 år som spiser lite fisk.

– Urovekkende, sier direktøren for markedsinnsikt i Norges sjømatråd til VG.

Fiskesalget øker hos KIWI 

Mens resten av bransjen melder om nedgang i fiskesalget kan KIWI rapportere om det motsatte. I årets første måned har KIWI-butikkene solgt 19,5 prosent mer fersk fisk enn januar i fjor.

 Middag for én: Fiskeprodukter i porsjonspakninger hos KIWI har vært med på å øke fiskesalget

Populært produkt for unge

Én av grunnene til økningen i fiskesalget er Middag for én, en ny serie middagsprodukter i porsjonspakninger. Serien har blitt en suksess, og seriens fiskeprodukter står for hele 37 prosent av salget. Og det er flest unge som kjøper produktet.

– Dette er gledelige nyheter! Vi vet at det er utfordrende å få unge til å spise fisk, og om vi kan være med på å bidra til å gjøre det enklere for dem er det veldig hyggelig, sier Harald Bregner, ferskvaresjef i KIWI.

Tine Sundfør deler sine tips til smakfulle fiskemiddager som alle kan lage. FOTO: Tommy Andresen

Hjelp til å lage fiskemiddager

I tillegg til å utvide sortimentet, har KIWI også laget et gratis oppskriftshefte med fiskeoppskrifter som kan hentes i butikken.

Ny norsk forskning viser at mange unge ikke vet hvordan man forbereder et godt fiskemåltid.

– Jeg tror mange unge tror at fisk er vanskelig å tilberede, og at det blir for kjedelig, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, som har vært med på å sette sammen det nye oppskriftsheftet. 

Her er noen kjappe, enkle og gode fiskemiddager: