Hvor prisbevisst er du?

- Jeg ser aldri på prisen når jeg handler

Foto: KIWI

34 prosent av oss kjøper ofte matvarer uten å sjekke prisen først, mens 15 prosent alltid kjøper det billigste produktet. Vi har sett på nordmenns handlevaner.

- Nei, jeg sjekker ikke prisene, sier Giesle Schmidt, som er innom sin lokale KIWI-butikk for å handle dagens middag.

Schmidt stoler på at den alltid pågående priskonkurransen gjør at han får den beste prisen til enhver tid, og plukker med seg det han trenger uten å se hva det koster.

Ifølge en undersøkelse Kantar TNS har gjort for KIWI, gjør 34 prosent av oss som Schmidt: Vi kjøper ofte matvarer uten å sjekke prisen først.

De fleste sjekker alltid pris PRISBEVISST: Risten Lango kjøper ingenting uten å ha sjekket prisen først. FOTO: KIWI

Det overrasker Risten Lango (50). Hun kjøper ingenting uten å se hva det koster først.

- Det er klart at jeg alltid sjekker prisen, sier Lango med største selvfølgelighet.

Hun er i godt selskap. Den ferske undersøkelsen viser at 71 prosent av oss gjør som Lango: Vi ser på prisen på matvarer når vi er i butikken for å handle.

Størstedelen av oss sjekker alltid prisen på det vi kjøper.

Nesten 800.000 av oss er også KIWI PLUSS-kunder, og får 15 prosent på all fersk frukt og grønt. Bli KIWI PLUSS-kunde her.

Norske matpriser oppfattes som høye SJEKKER PRIS: Martina Bonesi har sjekket butikkjedene i nærområdet, og handler på KIWI som hun oppfatter som billigst. FOTO: KIWI

- Så klart, utbryter Martina Bonesi (27) når hun får spørsmålet om hvorvidt hun ser på prisene i butikken.

Da Bonesi flyttet til Norge fra Italia gikk hun innom alle butikkene i sitt nærområde for å finne ut hvor hun kunne handle de billigste dagligvarene. Nå er hun fast kunde hos KIWI, men sjekker likevel prisene på alt hun handler.

Ifølge undersøkelsen oppfattes norske matpriser som høye, men ikke målt opp mot inntektsnivået. Gjennomsnittsnordmannen bruker mellom 10 og 12 prosent av inntekten sin på mat.

Andre funn fra undersøkelsen:

  • 44 prosent sier at de alltid velger det billigste produktet når de kjøper dagligvarer
  • Omtrent halvparten sier de jobber aktivt for å holde oversikt over prisene i ulike butikker, mens den andre halvparten sier at de gjør det i liten eller svært liten grad
  • 46 prosent sier de alltid er på jakt etter de beste tilbudene når de kjøper dagligvarer
  • 36 prosent sier at de ikke bryr seg om pris når de kjøper dagligvarer
  • 36 prosent sier de legger mer vekt på godt utvalg enn lave priser

Kjenner du til KIWIs lavprishistorie? Se hva vi har gjort for billigere priser de siste 17 årene!