Slik presser vi prisene ned

KIWI skriver lavprishistorie i Norge

Foto: KIWI

Visste du at KIWIs ideer har presset norske dagligvarepriser i mange år? Vår lavprishistorie fortsetter for alvor i 2017!

Det startet for alvor i år 2000. Da lanserte vi i KIWI avtalen som senket bleieprisene i Norge til Europas billigste - og slik er det fortsatt!

Her er høydepunktene i vår lavprishistorie:

2000: Bleieavtalen KIWIs bleieavtale senket bleieprisene i Norge til Europas billigste!

Småbarnsforeldre har som regel en presset økonomi. KIWIs bleieavtale ble derfor en knallsuksess fra dag én. Avtalen startet med hver 5. bleiepakke gratis, og ble etter hvert forsterket til hver 4. pakke gratis.

Andre prøvde å kopiere oss, men originalen er fortsatt den beste. Du får hver 4. Libero-pakke gratis hos KIWI! Hittil har vi delt ut over 10,8 millioner bleiepakker gratis.

2003: First Price lanseres First Price ble lansert i 2003 som et mottrekk til tyske Lidls inntog i det norske markedet. Lidl mislyktes - First Price er og blir en stor lavpris-suksess.

Kort tid etter tusenårsskiftet ville den tyske Lidl-kjeden inn i Norge, med lave priser på egne merker. «Vi gir oss aldri på pris», sa vi. Derfor ble First Price lansert - og KIWI var igjen først ute.

En fantastisk lavpris-suksess! I dag finnes det over 300 First Price-varer. Prisen er alltid overraskende lav, og kvaliteten er god. Mange av produktene har scoret «best i test» i forskjellige sammenligninger.

2007: «Momskutt» på frukt og grønt Momskutt-aksjonen som senket frukt og grønt-prisene i Norge.

Politikerne oppdaget at vi spiser for lite frukt og grønnsaker. KIWI syntes avgiftsdebatten tok for lang tid - så vi kuttet prisene tilsvarende momsen selv, og oppfordret politikerne til å komme etter!

Det ble mye oppmerksomhet, folk spiste sunnere, salget økte med 23 % - og prisnivået på frukt og grønt i Norge falt så mye at det gjorde utslag på konsumprisindeksen. Dette er vi utrolig stolte av.

2011: «Momskutt» på Nøkkelhull-varer "Momskutt"-aksjonen fortsatte, nå på Nøkkelhull-produkter.

Lavprishistorien fortsetter, vi gir oss ikke. KIWI har lansert «Sunnhet til folket» - og vårt neste steg ble å kutte prisene tilsvarende momsen på alle produkter som er sunnere. Produkter merket med det grønne nøkkelhull-symbolet inneholder mindre fett, salt og sukker, og mer fiber enn andre produkter i samme matvaregruppe.

Nøkkelhull-produkter er ikke alltid det billigste alternativet, men KIWI gjorde valget enklere og billigere med sitt momskutt på disse varene! Salget av Nøkkelhull-produkter økte med 55 % fra 2010-2014.

2012: B&T-avtalen B&T-avtalen senket bind- og tampongprisene i Norge.

Nok en historisk KIWI-suksess! Det kan være dyrt å være kvinne, så vi ville gjøre en ny innsats for hverdagsøkonomien. B&T-avtalen gir deg hver 4. pakke bind, tamponger og truseinnlegg gratis hos KIWI.

Med unntak av First Price omfatter avtalen alle typer og merker - også inkontinensbind. Alle B&T-produkter teller likt, og du bestemmer selv hva du ønsker å ta ut som gratispakke - bind, truseinnlegg eller tamponger.

2012: «Momskutt» på økologiske varer "Momskutt"-aksjon runde tre: Nå kuttet KIWI prisene på alle økologiske varer!

Momskuttet hos KIWI har blitt historisk. Selv politiske rapporter og artikler har brukt begrepet «KIWI-modellen»! Så hvorfor hvile på laurbærene? Vår neste lavprisidé var å kutte momsen også på alle økologiske varer.

Dette utløste en priskrig, og salget av økologisk mat økte voldsomt i hele Norge. Ingen kunne måle seg med veksten hos KIWI, som økte salget med hele 145 %. 

2014: Kjøp 1 betal for 1 Kjøp 1 betal for 1 -så sparer du både penger og miljø ved å slippe å kaste overskuddsvarer du ikke spiser!

Ideen med «3 for 2» er å lokke deg til å kjøpe mer enn du trenger av en rekke varer. Resultatet er at folk kaster enda mer mat. Det er vi sterkt imot. KIWI tok en gjennomgang av alle typiske «3 for 2»-produkter hos konkurrentene, og justerte prisene ned.

Dermed kunne du trygt kjøpe 1 og betale for 1 - til samme lave pris. Resultatet ble at hovedkonkurrenten sluttet med «3 for 2»-tilbud.

2016: KIWI PLUSS Etter bare ett år er allerede over 670.000 nordmenn KIWI PLUSS-kunder. De både spiser sunnere og handler billigere.

Da vi lanserte KIWI PLUSS, utløste vi priskrig på frukt og grønt. Konkurrenten senket prisene. Vi fulgte opp og kuttet tilsvarende, og KIWI-kundene ble vinnerne uansett! På toppen av våre allerede lave priser får du 15 % bonus, samt 1 % Trumf-bonus på alle andre dagligvarer.

Bonusen ble doblet fra 7,5 til 15% onsdag 4. januar 2017, på dagen ett år etter at KIWI PLUSS på lansert.

Salget av frukt og grønt har tatt et enormt byks - KIWI PLUSS-kunder spiser sunnere og sparer mer enn noen gang. Gratulerer!

Hver eneste dag i 2016 sparte kundene i KIWI 750.000 kroner i Trumf- og KIWI PLUSS-bonus.

2017: KIWIs prisløfte

Konkurransen om å være billigst er hard. Kutter én butikkjede prisene, følger gjerne andre etter. Derfor kan ingen garantere alltid å ha de laveste prisene. Den garantien skaffer du deg best selv, ved å sammenligne prisene der du bor.

Det vi kan garantere er at KIWI alltid vil slåss for at du og alle andre skal kunne handle mat billig. I tillegg til våre alltid lave priser får KIWI PLUSS-kunder 15 % bonus på all fersk frukt og grønt, og 1 % Trumf-bonus på alle andre dagligvarer.