Student på nudel-diett?

Disse matvanene kan gjøre deg til «superstudent»

Foto: iStock/Spoon Agency

Det er omtrent like enkelt som to pluss to: Hjernen vår er avhengig av energi for å fungere – trikset er å gi den mat som holder blodsukkeret stabilt.

Du blir hva du spiser... Hørt det før? Klart du har!

Og selv om vi heldigvis ikke blir til en faktisk matvare av å innta den, påvirker maten vi spiser både konsentrasjonen, blodsukkeret og humøret. Noe det kan være greit å merke seg, særlig når skolebenken står for tur.

Dette skjer med hjernen din

Vet du hvordan hjernen responderer på junk?En bil vil ikke kjøre med feil drivstoff, det samme gjelder kroppen vår.
Hjernens funksjoner påvirkes av maten vi spiser.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør forteller:

- På lik linje med kroppens øvrige organer, trenger hjernen energi for å kunne fungere. Hjernen utgjør bare to prosent av kroppsvekta, men det er det organet som bruker mest energi når vi sitter stille. Omlag 20 prosent av energien i hvile brukes av nettopp hjernen.

Sundfør forklarer at det finnes nevrotransmittere i hele hjernen, altså kjemikalier som fungerer som budbringere og hjelper hjernen å gjøre de rette koblingene. Maten vi spiser spiller inn på hvordan nevrotransmitterne fungerer.

- Kroppen vår, særlig hjernen, er avhengig av kontinuerlig tilgang på glukose for å fungere. Hjernen bruker glukose, altså druesukker, som energikilde. Et stabilt blodsukker er derfor viktig for optimal funksjon, sier hun.

Boller, brus og dårlig konsentrasjon

Gi kroppen riktig drivstoff. For å holde blodsukkeret stabilt, anbefaler Sundfør at vi spiser regelmessig (hver tredje-fjerde time). Hun er ikke fan av at mange slurver og lar det gå for lang tid mellom måltidene.

- Da tyr man ofte til raske karbohydrater, saft, boller, godteri, fint brød og så videre. Når vi spiser raske karbohydrater i form av mat med mye sukker eller mye siktet hvetemel, er resultatet store svingninger i blodsukkeret – som igjen kan gi humørsvingninger og dårlig konsentrasjon.

Beviselig lavere skoleprestasjoner

Tobakk skader ikke bare lungene, men påvirker konsentrasjon og prestasjon. Forskning indikerer en sammenheng mellom usunne levevaner, redusert kognitiv funksjon og lave skoleprestasjoner. Tine Sundfør trekker fram en ny, norsk studie av Tonje H. Stea og Monica K. Torstveit som eksempel:

- Stea og Torstveit fant en økt sannsynlighet for gode skoleprestasjoner ungdommer som hadde et regelmessig måltidsmønster med høyt inntak av sunne matvarer – samt regelmessig fysisk aktivitet.

Undersøkelsen fant også at det var over tre ganger så stor sannsynlighet for gode skoleprestasjoner hos de som spise frokost hver dag.

- Det er forsket på hvordan frokostmåltidet påvirker prestasjonen vår og studier tyder på at de som spiser frokost oftere får gode karakterer, lettere løser vanskelige oppgaver og bedre konsentrasjon, men det er IKKE likegyldig hva du spiser, sier Sundfør.

Gi hjernen riktig næring!

Tines anbefaling til frokost og lunsj:

  • En god porsjon langsomme karbohydrater: Grovt brød, knekkebrød, fiberrik müsli eller havregryn. 
  • En passelig mengde protein fra proteinrikt pålegg: Kjøtt, fisk, egg eller ost. 
  • Litt sunt fett fra: Nøtter, frø, myk margarin, avokado eller olje.
  • Å få i seg nok væske er også viktig, siden for lite væske kan føre til hodepine, som igjen kan gå utover konsentrasjonen. Det sammen kan du oppleve hvis du er veldig sulten.