Studentenes beste sparetips

Slik bruker du mindre penger på mat

Foto: istock

Enten du er fersk student eller har levd på lånte penger en stund allerede: Slik unngår du at matbudsjettet spiser opp halve studielånet.

Å bruke mindre penger på mat, trenger ikke være ensbetydende med å spise nudler med kokt skinke fem dager i uken (takk og lov).

Vi har snakket med en nåværende student og bedt henne om å dele sine beste tips på vår liste over hvordan man kan spise både billig og bra på lavt budsjett:

1. Skriv handleliste

Sara Sanderød er student på andre året i Trondheim, og har god erfaring i å prøve å få matpengene til å strekke til hver måned.Vi vet, det er sagt tusen ganger før. Planlegg hva du trenger av mat, så slipper du å småhandle mange ganger i uken eller kaste mat du ikke spiser opp.

- Jeg lager gjerne middagslister for en måned av gangen, og en handleliste i uken. Jeg tar også med kvitteringen, da er det enklere å se hva budsjettet bør være til neste ukes- eller månedshandling, sier Sara Sanderød (21), som studerer journalistikk på 2. året i Trondheim.

Hun innrømmer at hun egentlig ikke er så glad i å lage mat, men siden hun heller ikke liker å bruke mer penger enn hun må, er det dette som fungerer for henne.

 2. Lag maten selv

Selv om det kan virke som om ferdigmat er billigere, får du som regel flere porsjoner ut av råvarene hvis du lager mat fra bunnen av. Det trenger heller ikke ta lang tid: Sett av en kveld til å lage en stor porsjon middag, så fordeler du det i bokser og fryser ned til flere dager. 

En annen fordel er at du slipper å handle til middag med lavt blodsukker og dårlig tid, så sparer du penger på unødvendige småkjøp.

3. Lag mat sammen med andre

Det er ikke bare sosialt og trivelig - dere sparer også penger ved å spleise på råvarene. Bor du for eksempel i kollektiv, kan dere spare penger på å handle basispålegg, brød og middager sammen. Med mindre du selv er småspist og romkameraten din spiser to brød til frokost.

I tillegg kan dere ha en fast bakedag i måneden, hvor dere lager knekkebrød, pizzasnurrer og boller som kan fryses ned, slik at det blir mindre fristende å stikke innom kiosken på vei hjem.

4.Spis mer frukt og grønt

Det er billig, det er bra, og det metter raskt. Og hvis du først handler på KIWI, er det i et spareperspektiv smart å ta imot de pengene du kan få – så bli KIWI PLUSS-kunde slik at du får 7,5 % bonus på all fersk frukt og grønnsaker. Det koster deg ingenting, og bonuspengene går rett inn på din medlemskonto når du betaler i kassa.

5. Spis mindre kjøtt

Kjøtt koster mer enn grønnsaker. Om du ikke er interessert i et vegetarisk kosthold, hjelper det en del på budsjettet bare ved å putte inn 2-3 kjøttfrie middager i uken. Spis for eksempel mer suppe, som både er billig og rask middag.

– Vegetarmat er også ofte billigere enn kjøttretter, så det er lurt å være litt kreativ. Ellers er omelett, pai og andre retter med egg ofte både mettende og rimelige, foreslår klinisk ernæringsfysiolog og matblogger Mari Eskerud i denne saken.

6. Finn gode kupp i halvpris-disken

Står kjøtt likevel høyt på menyen, kan du ofte gjøre gode kupp i halv pris-disken hos KIWI. Dette er varer som nærmer seg utløpsdatoen, men som fortsatt smaker like godt. Tips: Utvalget er størst om morgenen!

7. Kjøp First PriceAlle disse First price-varene er kåret til best i test i uavhengige tester.

- Jeg synes at First Price-produkter er vel så bra, om ikke bedre, og til en bedre penge enn mye annet, sier student Sara Sanderød.

Visste du at det er flere First Price-produkter som er kåret til «best i test»? Som regel er det liten forskjell mellom First Price og andre merkevarer, vi har bare laget et rimeligere alternativ uten fancy innpakning.

8. Frys ned brød

Hvis du ikke spiser mye brød, er det en god idé å dele brødet i to deler eller ferdige brødskiver, og fryse ned de du ikke skal spise samme dag. Brødskivene tiner fort på benken eller i en brødrister. Du kan også kjøpe «Vårt minste brød» hos KIWI, som er en serie med brød som er mindre enn vanlig. Billigere er de også. 

- Brød er ferskvare og vi er opptatt av god smak. At brødet er mindre, er med på å bidra til at flere har ferskt og smakfullt brød på bordet hver dag, sier markedssjef Gry Thomsen i Bakehuset i denne saken.

9. Lag matpakke

Lag matpakke og spar mange tusen kroner i året!Det blir fort dyrt å kjøpe lunsj hver dag, selv i skolens kantine. Smør deg matpakke kvelden i forveien, eller ta med deg middagsrester i en boks. Tenk, 50 kroner spart hver dag er 1000 kroner i måneden!

10. Bruk opp restene!

- Det er ikke like lett å porsjonere matlagingen for én person, så det blir en del rester. For min del vil det si samme middag i et par dager, eller lunsj til dagen etter. De fleste kantiner har mikro, påpeker Sara Sanderød.

11. Smaksett vannet selv

Vann er gratis så lenge du tapper det fra springen. Men hvis du synes det er kjedelig å drikke rent springvann, er det mye billigere å smaksette det selv med oppskåret frukt, enn å kjøpe brus eller smaksatt flaskevann.

Sitron, lime eller jordbær er eksempler på frukt som gir god smak på vannet. Pssst: Du kan også lage isbiter med frukt inni!

12. Bruk fordelene du har

Det er kanskje ingen fordel å være kvinne med månedlig behov for bind og tamponger. Men når du først må bruke penger på dette, lønner det seg å ta med bonuskort for B&T-avtalen hos KIWI. Da får du hver fjerde pakke bind eller tamponger gratis - så kan du unne deg en velfortjent sjokolade den dagen i stedet.

13. Handle på TrippelTrumf-torsdag

Hurra! Vi elsker TrippelTrumf, gjør du?Når du først har blitt KIWI PLUSS-kunde, er TrippelTrumf-torsdag nesten som julaften å regne. Da triples nemlig Trumf-bonusen, slik at man får 3 prosent bonus på alle dagligvarer og hele 9,5 prosent bonus på all fersk frukt og grønt hos KIWI. Det er bare å betale med bankkortet som vanlig, så flyr alle de ekstra bonuskronene dine rett inn på Trumf-kontoen.

Følg oss på Facebook for å få beskjed hver gang det er TrippelTrumf-torsdag.

14. Lag kaffen selv

Har du tenkt over hvor mange kroner du bruker i måneden, og ikke minst året, på å kjøpe trendy kaffe i pappkopp? Kaffe på termos hjemmefra smaker kanskje ikke like godt, men det er tross alt nesten gratis.

15. Variere pastaen

Pasta er både billig og enkelt. Selv om det tar lengre tid å lage pastasausen selv enn å kjøpe den på glass, er det både billigere og sunnere. Dessuten lager du den jo i store porsjoner og putter i fryseren. Bland også inn grønnsaker, så metter pastamiddagen bedre.

– I utgangspunktet er det ikke noe i veien med å spise pasta til middag ganske ofte, italienerne klarer seg jo ganske bra, uttaler klinisk ernæringsfysiolog Mari Eskerud. MEN - noen ulemper er det jo.

Pasta kan brukes til så mye mer enn pølser og ketchup.