Foto: istock

Vegetarianere spiser kun hjertesalat, er alltid sultne og har dårlig råd – eller?

1) Vegetarianere spiser bare kaninfor – skal du ta deg en vegetardag, betyr det altså at du har valget mellom salat, salat... og salat.

MYTE! Det er utrolig enkelt å spise variert uten kjøtt, kun kreativiteten setter grenser. Sopp, bønner, kikerter, linser, nøtter og belgfrukter duger til det meste der du vanligvis ville brukt kjøttet – i tillegg har du alternativer som Oumph!. Det er ofte synet på ulike råvarer som får folk til å stusse – rødbete som hovedingrediens? Ja, det går an. Som vegetarianer kan du dessuten bruke egg, ost, melk og yoghurt – i motsetning til ved veganisme.

Se også: I KIWIs lille grønne får du en rekke gode forslag.

Søtpotetbiffer inneholder masse viktige næringsstoffer og er et godt alternativ til kjøttet.

2) Uten kjøtt får man mangelsykdommer og går kronisk sulten.

MYTE! Nei, nei, nei: Som med alle andre former for kosthold, handler det om å spise sunt og variert. Det er selvsagt viktig å være obs på at man inntar nok proteiner og å ta tilskudd med B12 om man ikke spiser egg eller melk, men det er langt fra vanskelig å få til. Bruk sunn fornuft, alltid. Sulten blir du kun hvis du ikke spiser skikkelig.

Les også: Dette er Oumph! 

Denne brokkolisuppa holder deg mett.
3) Vegetarianere er kostholdsfanatikere.

MYTE! Mange vegetarianere er opptatte av mat og hvor maten kommer fra, men det er det heldigvis like mange kjøttetere som også er. Vegetarisme er ingen diett – langt der i fra.Les også: Hva vil det si å være fleksitarianer?Karrigryte med kikerter og poteter holder lenge.

4) Du blir blakk av å spise vegetarmat.

MYTE! Linser, bønner, kikerter, sopp og belgfrukter er billigere enn kjøtt – grønnsaker og kornprodukter også. I de fleste tilfeller er soyaerstatning billigst sammenlignet med kjøttproduktet du ville ha valgt til retten.

Se også: KIWI utfordret fire kjøttelskere. 

Helgrillet paprika i wrap eller pita, en garantert suksess.
5) Vegetarianere spiser opp maten til dyra.

MYTE! For å fremstille et kilo kjøtt trengs det flere kilo grønt, soya eller matkorn. I så måte er det heller tvert i mot.

Oppskrift: Alle våre grønneste.