10 påskenøtter som smaker skikkelig godt

Nøtter hører påsken til, og da mener vi ikke bare som hjernetrim. Med disse ti oppskriftene kan du spise smartere hele påsken igjennom.

Spis nøtter, sier Tine Sundfør.Er du en av dem som helst unngår nøtter fordi de inneholder mye fett? Det bør du slutte med.

Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør er nøtter perfekt som både mellommåltid, ingrediens i matretter og som sunn snacks. Dessuten er kombinasjonen av umettet fett og antioksidanter i nøtter en av de beste beskyttelsene vi kan få mot hjertesykdommer. 

I tillegg inneholder de masse vitaminer, mineraler, fiber og en rekke andre helsebringende stoffer. Helsedirektoratet anbefaler oss å spise en liten håndfull usaltede nøtter om dagen.  Den daglige porsjonen med nøtter kan du med andre ord nyte med god samvittighet.

10 gode påskenøtter

Her har vi funnet frem til 10 gode oppskrifter som kan hjelpe deg å ta begrepet «påskenøtter» ett hakk videre: (Psst! Ikke spis alle rettene på samme dag, da. Det blir nok mer enn den anbefalte neven.)

Nøtter til frokost:

En frokost med langsomme karbohydrater fra frukt, bær eller grønnsaker og grove kornprodukter, i kombinasjon med en porsjon sunt fett og protein, gir deg den beste starten. Bruk for eksempel en pose med Naturmiks eller usaltede valnøtter fra Den lille nøttefabrikken i disse grøtene:

Quinoagrøt med bær og valnøtter

Nøtter til lunsj:

Hva er vel påsken uten appelsiner? Sammen med blomkål og en neve peanøtter får du en super lunsjsalat i påskesolen. Trenger du en skikkelig energibombe, kan nøttemuffins være et populært alternativ. Bare vær obs på at disse ikke nødvendigvis er det beste påfyllet til lange skiturer, siden det er veldig lite karbohydrater (som vi trenger mest av når vi er i aktivitet) i muffinsene.

Nøttemuffins med Nøtti Frutti fra Den lille nøttefabrikken.

Nøtter til middag:

Visste du at macadamianøtter inneholder opp mot 75 prosent av det sunne fettet som hjernen vår trenger? Kanskje det er et godt argument for å sette opp kylling og pasta macadamia på menyen i løpet av påskeuken. Fisk er et annet sunt alternativ, og denne fiskegryten smaker ekstra godt med knuste peanøtter oppi.

Kylling og pasta med macadamianøtter.

Nøtter til dessert: 

Hvor skal vi begynne? Her hadde vi så mange gode oppskrifter at det var vanskelig å velge, men vi endte opp med disse fire favorittene:

Sitrussalat med nøtter og sjokolade. God påske!