• TV

Siden 2015 har KIWIs leverandør av brød redusert mengden salt med 15 tonn per år. Ifølge baker og produktutvikler Audun Skrutvold i Bakehuset har brødene likevel fortsatt den samme gode, runde smaken som tidligere.

Vi spiser mye brød i hverdagen, både til frokost, i matpakka og til kvelds. Da er det viktig å forsikre seg om at det brødet vi spiser er bra for oss.

– Et godt hverdagsbrød er gjerne grovt eller ekstra grovt, og helst nøkkelhullsmerket, sier Aina Lien, klinisk ernæringsfysiolog i NorgesGruppen.

I filmen kan du se baker og produktutvikler Audun Skrutvold fortelle om hvordan de har jobbet for å bevare smaken i brødene selv om mengden salt er blitt redusert. 

Brød i nytt design

Naturlig Sunt er en serie brød som oppfyller alle kravene vi stiller til et godt hverdagsbrød. Brødene har et høyt innhold av fiber og fullkorn, som anbefales som en del av den daglige kosten.

JA til mer grove kornvarer 

Helsemyndighetene anbefaler at vi spiser mer grove kornprodukter, blant annet fordi de inneholder mye kostfiber. Grovt brød er en svært viktig kilde for kostfiber. Jo grovere brød, jo mer kostfiber, mineraler og vitaminer. 

– Spiser du fire brødskiver fra brød med stor andel sammalt mel, for eksempel Naturlig Sunt Grovbrød som er merket med ekstra grovt på Brødskalaen, dekker det en voksen persons anbefalte daglige mengde fullkorn, forteller ernæringsfysiologen. 

Norsk natur i KIWI-butikken

Med relanseringen av Naturlig Sunt-brødene bringes også et stykke norsk natur inn i alle landets KIWI-butikker. Alle brødposer har flotte naturbilder som gjør det lett å kjenne igjen brødet.

– Et sunt kosthold med god og næringsrik mat og fysisk aktivitet går hånd i hånd, derfor samarbeider vi med Den Norske Turistforening (DNT) og Møllerens om den nye brødserien, forteller Gry Thomsen, markedssjef i Bakehuset.

Selv om innpakningen er ny, er Naturlig Sunt-brødene de samme smakfulle, saftige og sunne brødene mange av oss kjenner godt fra før – med noen forbedringer for et enda bedre brød. 

Derfor bør du spise mer kornprodukter

Grovt brød med sunt pålegg er perfekt mat til korte og lange turer. FOTO: Bakehuset

Kornprodukter har dessverre fått et ufortjent dårlig rykte. Mye av årsaken til dette er at fiberrike og grove kornprodukter har blitt satt i samme bås som siktet hvetemel og sukker.

I hverdagskostholdet gir sukker og hvetemel svingende blodsukker, ustabilt energinivå og minimalt med næringsstoffer. Er vi derimot flinke til å spise fullkorn, grove kornprodukter og fiber regelmessig, reduserer vi risikoen for hjerte- og karsykdom, diabetes type 2 og kreft i tykk- og tynntarm. 

I tillegg gir grove kornprodukter balansert blodsukker og energinivå, samt mange viktige næringsstoffer som kroppen vår trenger hver dag.