Alt til påske billig hos KIWI

Derfor drikker vi så mye Solo i påsken

Snø, ski, solfaktor og Solo. Den gule appelsinbrusen har blitt selve symbolet på påske i Norge.

Denne måneden sendes nesten fem millioner liter Solo ut til dagligvarebutikker landet rundt. Det betyr at Solo sender ut 1/5 av hele sitt volum i mars måned.  

Norsk historie og tradisjon

Hvorfor drikker vi så mye Solo i mars? Jo, det er påske, og den gule appelsinbrusen har blitt selve symbolet på påske her i landet.

– Jeg tror det handler om tradisjoner. Vi vil at påsken skal være slik den alltid har vært, med snø, solfaktor, hyttevegg, Kvikk Lunsj og Solo. I tillegg fokuserer Solo på den ekte smaken av appelsiner, og appelsiner har jo lenge vært en viktig del av påsken, sier Karine Hofseth Thorsen, senior merkevaresjef i Ringnes.

Solo har vært her siden 1934 og har blitt omfavnet av det norske folk. Solo er kanskje en av Norges mest kjente merkevarer, og den absolutt største norske brusen. Fram til 60-tallet var den større enn Coca-Cola i Norge. I dag er Solo Norges fjerde største brusmerke.

Sunnere alternativ

Alle Solo-produkter lages med åtte prosent fruktjuice. Solo Super kom i 2007, og er Solos sunnere alternativ. Brusen er uten tilsatt sukker og med samme friske appelsinsmak som originalen.

Det finnes mange myter om sukkerfri brus. Enkelte har også hevdet at sukkerfri brus er direkte farlig, men dette er klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør helt uenig i.

– Etter min mening har sukkerfri brus fått et ufortjent dårlig rykte. Det er ingenting som tyder på at det er skadelig å drikke litt sukkerfri brus hver dag, sier Sundfør, og henviser til et betydelig antall studier på kunstig søtning, samt helsemyndighetenes anbefalinger.

Å bytte ut sukkerholdig brus med lettbrus kan for mange være et viktig skritt på vei mot bedre helse.