Dette er forskjellen på kvarg, skyr og yoghurt

Det finnes flere alternativer enn yoghurt dersom du ønsker deg et sunt, lite måltid som metter.

Det å ta med seg et sunt mellommåltid fra butikken blir stadig enklere. Utvalget av smarte alternativer i kjøleavdelingen blir bare bedre og bedre, men hva er egentlig forskjellen på kvarg, skyr og yoghurt?

Egentlig en ost

Kvarg kan minne litt om yoghurt, men det er egentlig to ganske forskjellige produkter. Faktisk er kvarg i nærmere familie med skyr og cottage cheese, enn med yoghurt. 

– Kvarg lages på samme måte som yoghurt, men er en ost. I kvarg bruker man nemlig løpe i syrningsprosessen, noe man normalt gjør når man lager ost, sier kategorisjef Preben Owren i Synnøve Finden.

Han legger til at det spesielle med kvarg er det høye proteininnholdet man får gjennom å bruke en kvargseparator. Denne filtrerer vekk deler av melken, slik at man sitter igjen med mer protein. 

– I tillegg er fettmengden som oftest veldig lav. Krag har for øvrig en rundere smaksprofil enn yoghurt og skyr, sier han.

Supert etter trening

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør anbefaler kvarg etter trening.

I tillegg til å inneholde lite fett og kalorier, er kvarg en god kilde til kalsium. Produktet inneholder nesten 50 prosent mer kalsium enn melk og like mye jod.

– Det høye innholdet av protein gjør at kvarg egner seg godt som et mellommåltid og som restitusjonsmåltid etter trening. Spis det gjerne sammen med litt frukt og usaltede nøtter, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. 

  • Hun anbefaler også å prøve kvarg med litt honning og hakkede nøtter som topping på frukt og bær hvis du har lyst på en god hverdagsdessert.
  • Det finnes i dag en rekke smaksatte varianter av kvarg i butikken – også uten tilsatt sukker.
  • Bruk den også i dressingen til middag.

Kvarg med honning, nøtter og bær er en super hverdagsdessert.

Skyr er gammelt nytt

Også Skyr er et godt valg hvis du ønsker deg et enkelt mellommåltid som metter.

Produktet er så godt som fettfritt og er en god kilde til protein, kalsium, fosfor, B-vitaminer og jod.

Selv om det bare er ni år siden vi fikk skyr i butikkene i Norge, er dette ingen nyhet. Allerede for 1100 år siden tok norske bosettere med seg skyr over til Island, der melkeproduktet er mer populært enn yoghurt.

Skyr finnes i likhet med kvarg i mange smaksvarianter, med og uten sukker, og kan for øvrig brukes i middagsretter, bakverk og desserter.

Tykkere yoghurt

Yoghurt har lange tradisjoner i Norge, og også her finner du mange gode alternativer. Ønsker du deg et måltid som metter mer og har mer protein, kan det imidlertid være greit å velge gresk yoghurt. Denne er tykkere enn vanlig yoghurt, er i likhet med kvarg og skyr rik på proteiner og inneholder lite fett.