Kjapt og billig fra KIWI

Dette er grunnen til at det er anbefalt å steke fryste grønnsaker

Fryste grønnsaksblandinger er perfekte når du har dårlig tid til å lage middag, og ønsker et fullverdig måltid. Men å koke grønnsakene er ikke nødvendigvis det beste alternativet.

Ingvild Bøhm-Pedersen i Findus.- Du får frem de beste smakene i grønnsakene ved å steke dem. I tillegg blir de ekstra sprø i stekepannen, og det er lettere å se når grønnsakene er klare til servering, forteller Ingvild Bøhm-Pedersen, culinary chef i Findus. 

Hun tror mange vil få seg en liten aha-opplevelse når de oppdager at det ikke bare er wok-blandinger som er perfekt i stekepanna.

Slik steker du grønnsaker

Grønnsakene steker du i nøytral olje, unntaket er hvis du steker små grønnsaker. Erter og aspargesbønner trenger en kort steketid, og blir aller best hvis du steker i smør.

Steketiden avhenger av størrelsen på grønnsakene. Jo større biter, jo lenger steketid. De er klare for servering når grønnsakene er gjennomvarme. Smak på grønnsakene underveis, så finner du fort ut når de er klare.

Dette er omtrentlige steketider på forskjellige grønnsaker som er dampet i forkant: 

  • Erter 2 min
  • Blomkål og brokkoli 6-7 min
  • Aspargesbønner 3-4 min
  • Rotgrønnsaker: 7-8 min
  • Wok: 7 min
  • Hel rosenkål 6-7 min 

Brokkoli & blomkål-blandingen fra Findus trenger bare 6-7 minutter i stekepannen.

Parmesan er en sikker vinner

Du kan servere grønnsakene helt naturlig uten krydder, men tilsetter du noen dråper frisk sitron så bevarer du naturligheten, samtidig som du får frem en herlig friskhet. 

- Noen ganger kan det være godt med litt mer smak, og da er salt og pepper alltid en vinner. Det er i grunn bare fantasien som setter begrensninger. Revet, fersk parmesan over grønnsakene ved servering setter en ekstra piff, og er en sikker vinner, lover Findus-kokken.

Reduserer matsvinn

Det er flere fordeler med fryste grønnsaksblandinger, én av dem er at du kan redusere eget matsvinn ved at du kun bruker det du trenger, og putter resten av grønnsakene tilbake i fryseren. Ofte må du kjøpe flere forskjellige råvarer for å få et godt utvalg av grønnsaker til middagen, og ikke alle er like flinke til å planlegge flere middager for å få brukt opp resten av grønnsakene som blir liggende i kjøleskapet.

Og jo mindre mat du kaster, desto billigere blir det å spise sunt. 

Supergrønnsaker på grillen

Tine SundførKlinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør forteller at spesielt brokkoli er noe vi bør spise mer av. Brokkoli er faktisk den grønnsaken som inneholder mest C-vitamin, to gode kvaster med brokkoli inneholder nemlig mer C-vitamin enn en appelsin! 

Hun har også et godt tips til alle grillglade nordmenn nå som sommeren ligger foran oss:

- Jeg synes nesten alle grønnsaker egner seg for grilling. Når du legger dem på grillen får de en rundere og mer sødmefylt smak som er veldig deilig, forteller ernæringsfysiologen.