KIWI: Sunnhet til folket

Fem lavterskeltips til en sunnere start på året

Nytt år og nye muligheter! Det er ikke alltid så lett å vite hvor du skal begynne for å «bli sunnere», men her er fem enkle tips du kan starte med.

1. Unngå heisen! Regelmessig trening er bra for helsen vår, men hverdagsaktivitet er like viktig. Velg trappen i stedet for heisen, og gå av bussen et stopp tidligere enn nødvendig.

2. Sørg for at du alltid har fersk frukt og grønt lett tilgjengelig. Skjær for eksempel opp et lite fat med grønnsaker eller frukt på kveldene, så har du noe du kan putte i munnen når du kjenner at søtsuget kommer snikende.

Yoplait Double 0% er et eksempel på en yoghurt som passer godt til både frokost og som mellommåltid. Den er fri for tilsatt sukker, fri for fett og med dobbel mengde friske bær og frukter.3. Ikke dropp dagens viktigste måltid! Flere studier viser at de som spiser frokost lettere løser vanskelige oppgaver og har bedre konsentrasjon på skole eller jobb, forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Et av hennes frokostforslag er å starte dagen med en fiberrik frokostblanding, mager/syrnet melk eller yoghurt naturell, litt frukt eller bær og noen usaltede nøtter, da får du i deg «de fire viktige B-ene» som alle hovedmåltider bør inneholde. 

4. Velg sukkerfritt og lettprodukter. Ved å være bevisst på hvilke alternativer du velger, spiser du også sunnere. Helsedirektoratet anbefaler i sine kostholdsråd å bruke magre meieriprodukter, matolje og sukkerfrie produkter.  Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør trenger du heller ikke å frykte sukkerfri drikke med kunstig søtning.

5. Spis mer fisk og «riktig» kjøtt. Du har hørt det før: Spis mindre rødt kjøtt og mer fisk, kylling eller kjøttfrie alternativer. Ifølge VG spiser nordmenn stadig mindre fisk, og mye av grunnen er trolig at mange unge rett og slett ikke vet hvordan man kan tilberede forskjellige fiskeretter.

Trykk her for å få oppskrifter på middagsretter med fisk som dere enkelt lager selv.