Kom deg ut-dagen 3. september

Hva putter du helst i lomma når du skal ut på tur?

Hvis vi ser bort fra mobilen, er det én ting mange liker å ha med i sekken på tur med familien: Kvikk Lunsj.

I flere tiår har den populære kjekssjokoladen stått i særstilling når det er snakk om hvilken sjokolade nordmenn flest forbinder med «tur». I en undersøkelse gjort av Mondelēz i 2016 svarte hele 95 prosent at de forbinder Kvikk Lunsj med nettopp dette.

Og det er kanskje ikke så rart, for allerede ved lanseringen i 1937 ble kjekssjokoladen kalt «det ideelle tur- og reserveproviant».

Kvikk Lunsj-reklame anno 1937.Ni Kvikk Lunsj hver i året

- Det ble faktisk sagt at denne sjokoladen hadde samme næringsverdi som ett egg og to stykker brød med smør. Den markedsføringen ville åpenbart ikke funket i dag, ler Tone Seppola i Mondelēz.

I 2017 har vi en litt annen definisjon av sunnhet enn de hadde for 80 år siden, men likevel er det mange som fortsatt setter pris på en sjokoladebit på tur, enten det er til fjells, fots eller på ski.

Rundt 40 millioner stykk av den berømte tursjokoladen forlater Freia-fabrikken i Oslo hvert eneste år – og alle selges i Norge. Det betyr at hver og en av oss i gjennomsnitt spiser ni Kvikk Lunsj i året, og tre av dem spises i påsken.

Samarbeid med DNT

Kvikk Lunsj har samarbeidet med Den Norske Turistforening (DNT) helt siden 1960-tallet. Det startet med at fjellvettreglene trykket på baksiden av emballasjen, senere har det blitt fulgt opp med annen nyttig og interessant turinformasjon. I dag er baksiden av pakningen dedikert som en hyllest til de frivillige i Den Norske Turistforening og Skiforeningen.

Aktivitet og trivsel er viktig

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør forteller at selv om sjokolade ikke er sunt, kan du unne deg en sjokoladebit på tur med god samvittighet.

– Det er lov å kose seg innimellom. Trivsel er minst like viktig for helsa som aktivitet og et godt sammensatt kosthold, sier ernæringsfysiologen.

Husk mat

Men sjokoladen skal ikke erstatte vanlig, næringsrik mat på tur.

– For å holde blodsukkeret stabilt på tur er det viktig å ha med seg litt mat med en god porsjon grove kornprodukter og proteiner, sier Sundfør og foreslår grove pizzasnurrer, havregrynvafler og hjemmelaget suppe på termos.

– Da unngår du å oppleve at energinivået daler og at resten av turen blir tung og slitsom.

God tur!