Nå er alle disse frokostblandingene nøkkelhullmerkede!

Kan man med god samvittighet spise müsli eller granola til frokost hver dag? Her er nøkkelen til å få barna til å spise både god og sunn frokost før skoledagen.

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Hverdagens travle morgener er tilbake etter de lange sommerfrokostene. Er frokostblanding i all sin enkelhet et godt frokostalternativ til barna før en lang skoledag, der konsentrasjonen skal holde helt til lunsj? 

– Frokostblanding er en ypperlig start på dagen forutsatt at du velger riktig type. Her er det store forskjeller, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Noen varianter er nemlig proppfulle av sukker og har knapt noe fiber. Andre frokostblandinger har mye fiber, høyt innhold av fullkorn, lite mettet fett, lite salt og minimalt med sukker. 

Sunnhet som samfunnsansvar

– Det finnes knapt sunne frokostblandinger til barn i dag, sier brand manager i UNIL, Hanne Fjeldstad. 

– Og det hjelper ikke å ha sunne produkter hvis barna ikke spiser dem fordi de ikke synes det smaker godt.

Med dette som utgangspunkt startet Eldorado jakten på nye og sunnere frokostblandinger. Med et testpanel med barn ville de finne ut hvor mye sukker de kunne kutte uten at barna lot være å spise maten. 

Resultatet ble to relanseringer, samt to helt nye frokostblandinger til barn – alle innenfor Nøkkelhullmerket og med godt over 60 prosent fullkorn.

– I det enorme utvalget av frokostblandinger er det viktig at vi som leverandører kan hjelpe folk med å ta sunne valg. Det er et samfunnsansvar å levere sunnere produkter til befolkningen. Derfor prøver vi hele tiden å redusere sukker, salt og fett, forteller Fjeldstad.

Kan bli enda sunnere

I hvilken grad er nøkkelhullmerket et kvalitetstegn? Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør forklarer: 

– Når du velger matvarer med nøkkelhullsmerket, vet du at innholdet av fiber er høyere og innholdet av mettet fett, sukker og salt er lavere enn i tilsvarende matvarer uten nøkkelhullsmerket. Velger du for eksempel en frokostblanding med nøkkelhullsmerket, har du valgt en frokostblanding som inneholder mer fiber og fullkorn og mindre sukker og salt enn en frokostblanding uten nøkkelhullsmerket.

Frokostblandingen kan også bli enda mer næringsrik med en liten ekstrainnsats.

– Topp gjerne frokostblandingen med friske bær eller frisk frukt og noen hakkede mandler, hasselnøtter eller valnøtter. Da får du et enda sunnere måltid med mer antioksidanter og vitaminer, sunne fettsyrer og protein fra nøttene, legger Sundfør til.