Slik velger du riktig pasta

- Pastamåltidet kan være avgjørende for treningsøkten din

Visste du at pasta gir kroppen akkurat det den trenger før trening?

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.Pasta er ofte kilde til raske og enkle hverdagsmiddager, eller til helgekosen med en ekstra god saus.

Men visste du at det også er perfekt før trening?

– Et måltid med langsomme karbohydrater slik som man blant annet finner i pasta, kan være avgjørende for treningsøkten. Når vi har høy puls, er det karbohydrater som er den lettest tilgjengelige energikilde for musklene, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Hun forteller at en pastasalat eller en varm pastarett som også inneholder grønnsaker og litt kjøtt, fisk eller kylling fungerer godt for å fylle tanken før økten. 

–      I hvile og ved aktivitet med lav puls bruker kroppen i hovedsak fett som energikilde, men skal du ha en langvarig treningsøkt med høy puls bør du spise karbohydrater på forhånd, slik at du ikke ender opp med å tære på blodsukkeret og møte veggen, utdyper hun.

Velg riktig pasta

En middagsrett med fullkornspasta, grønnsaker og for eksempel kylling er et godt valg.

Typen pasta du velger er heller ikke likegyldig.

- Det bør være såkalte langsomme karbohydrater. Velg fullkornspasta eller grove kornprodukter. Spis det omtrent to timer før trening, sier Sundfør.

Næringsinnholdet i pasta varierer også etter kvaliteten på kornet den er laget av. Ifølge Barilla, som har laget italiensk kvalitetspasta i over 140 år, er pasta laget av durumhvete det beste valget for de som vil være sikre på at pastaen blir kokt al dente.

- Barillas pasta er laget av 100 prosent durumhvete, noe som også gjør at pastaen ikke blir for klebrig og har en bedre tekstur, forklarer Ada Rolsdorph Braaten i Barilla. 

Følger man koketiden som står på pastapakken, garanterer faktisk Barilla at pastaen du koker blir al dente, som er det italienerne kaller tilstanden der pastaen er kokt så lenge at den er myk nok til å spises, men fast nok til å gi litt motstand når den tygges.  

Ufortjent dårlig rykte

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør mener at et pastamåltid absolutt kan være et fullverdig måltid, til tross for sitt noe dårlige rykte her i Norge.

- Pastaen har egentlig fått et ufortjent dårlig rykte, fordi mange serverer bare masse pasta med saus, og da blir det usunt. Det skal bare være en del av måltidet. Og er det én ting som Ola Nordmann kan lære av italienerne, så er det å bruke en god saus basert på olivenolje i stedet for fløtesaus.

En pastamiddag bør se slik ut, ifølge Sundfør:

- Pastaen bør utgjøre en tredjedel av tallerkenen. Fyll på med grønnsaker, kjøtt, fugl, belgfrukter eller nøtter. Da får du et balansert og godt måltid, sier hun.

Pasta til middag er med andre ord helt innafor, så lenge du følger disse tipsene.

- Fullkornspasta gir mer fiber og mineraler. Sammen med karbohydratene får du flere av næringsstoffene som kroppen trenger. Fiber gjør at du får mer stabilt blodsukker i tillegg til at det er positivt for fordøyelsen, sier hun.

Om Barilla

  • Barilla bruker kun italienske tomater, alle sausene er laget av 100 % naturlige ingredienser, og er helt uten tilsetningsstoffer. 
  • Barilla står bak konseptet Good For You – Good For The Planet, hvor de jobber for å lage produkter som både er sunnere for kroppen vår, samtidig som de produseres på en mer miljøvennlig måte.
  • Bærekraftig durumhvete er blitt et begrep de siste årene, noe Barilla lenge har vært en forkjemper for.