Hver flaske hjelper

Slik er din Domestos-flaske med på å gi barn en tryggere oppvekst

Rent vann og ordentlige sanitære forhold er en menneskerett. Likevel dør et barn hvert andre minutt av sykdom forårsaket av dårlige sanitærtjenester og drikkevann. Det kan du være med på å gjøre noe med.

Domestos selges i alle KIWI-butikker.For hver flaske Domestos med UNICEF-logo som du kjøper i høst, donerer du 1 krone til arbeidet med å gi barn rene og trygge toaletter.

Målet med UNICEFs vann-, sanitær- og hygieneprogrammer er å oppfylle barns rett til gode levekår og god helse. Dette innebærer å forbedre hygienen på verdensbasis, samt å stoppe spredningen av bakterier som forårsaker sykdom.

Domestos donerer millionbeløp

Ifølge en rapport fra UNICEF og WHO er dårlige sanitærforhold og drikkevann årsaken til at det i verden dør et barn hvert andre minutt av sykdom. 

- Vi i Domestos er veldig stolte av bidraget vårt til UNICEF, både globalt og nasjonalt. I fjor var første året kampanjen ble gjennomført i Norge og den fungerte veldig bra. Dette tyder på at folk engasjerer seg og ønsker å bidra, sier markedssjef Richard Düring i Unilever Norge.

I løpet av 2018 vil Domestos donere minst 21,5 millioner kroner til dette prosjektet på verdensbasis.

Domestos og UNICEF har som mål å hjelpe 25 millioner mennesker med tilgang til rene og trygge toaletter innen 2020.

Hjulpet mer enn seks millioner mennesker

Samarbeidet mellom Unilevers merkevare Domestos og UNICEF begynte allerede i 2012. I løpet av disse fem årene har mer enn seks millioner mennesker fått forbedrede sanitærforhold. Mer enn 75 000 mennesker har fått rent vann og toaletter på skolen sin.

- Det er dessverre slik at halvparten av alle skoler i verdens fattigste land mangler gode sanitærforhold. Ofte er dette årsaken til at mange jenter faller ut av skolen, særlig i ungdomsalder. Vi jobber aktivt med å bedre sanitærforholdene på skoler, slik at alle får mulighet til en trygg skolegang. Domestos bidrar direkte til dette arbeidet, noe vi er veldig takknemlige for, sier Camilla Viken, generalsekretær i UNICEF Norge.

*UNICEF støtter ingen merker eller produkter