• TV

Visste du at det kan være mindre kalorier i en ren iskrem enn i godteri, sjokolade og annet snacks? Velger du litt smart, kan du fint unne deg en is med god samvittighet.

Lillian Susanne Hall i Hennig-Olsen Is.Hennig-Olsen Is jobber hele tiden med å kunne tilby flere sunnere alternativer innen iskrem, og har undertegnet myndighetenes intensjonsavtale for et sunnere kosthold. 

- Vi jobber blant annet med å redusere sukker i eksisterende produkter, ser på iskremenes størrelse samt har fokus på å utvikle alternativer med mindre tilsatt sukker, sier markedsdirektør Lillian Susanne Hall i Hennig-Olsen Is.

Som eksempel trekker hun frem dessert-isen Easy, som er en laktosefri fløteis uten tilsatt sukker. Men det å kutte ut sukker i iskrem er spesielt utfordrende, ifølge markedsdirektøren.

- Sukker er en essensiell ingrediens i iskrem, da det er sukkeret som gjør iskremen myk, slik at den kan spises i frossen tilstand, forklarer Hall.

En reduksjon på 5-10 prosent vil gjøre isen merkbart kaldere og hardere. Denne utfordringen har derfor stor prioritet hos iskremprodusenten fra Kristiansand.

- Vi jobber kontinuerlig med å se på ulike løsninger for å beholde den gode iskremkvaliteten vi er kjent for – i sunnere former.  

Dessert-isen Easy er et eksempel på et sunnere is-alternativ fra Hennig-Olsen Is.

De sunneste variantene

I butikken finnes det mange ulike is-alternativer, og variasjonen i innholdet av fett og sukker er svært stor.

Hennig-Olsen sin Dugg-serie med sorbet-, vegansk- og yoghurt-is har for eksempel generelt et lavere kaloriinnhold enn vanlig iskrem, da disse inneholder lavere fettinnhold.

Hennig-Olsen Is fokuserer også mye på mengden innhold av frukt i sine iskremprodukter.

- Vi har sunnere varianter med et høyt fruktinnhold, som for eksempel Friskis Fruktis (multipack), DUGG Sorbet Eple & appelsin (småis) og DUGG sorbeter (dessertis). Slike varianter jobber vi hele tiden med å utvikle videre.

Iskremprodusenten jobber hardt med å minske kaloriinnholdet i sine produkter, men mener det også er viktig å ha fokus på kosen!  

- Selv om det er viktig å ha et sunt kosthold, er det lov å kose seg med en is av og til. Man må ikke glemme gleden med iskremen, sier hun. 

DUGG sorbet-is, DUGG vegansk kokos-is, frukt-is med høyere andel frukt og DUGG yoghurt-is.

Yoghurt-is eller høyt fruktinnhold

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør er spesielt støttende til yoghurt-is.

- Noen typer yoghurt-is er basert på magrere melkeprodukter i form av melk og yoghurt istedenfor fløte. De har dessuten redusert sukkerinnhold og en god porsjon frukt eller bær.  Sammen med annen frukt eller bær er dette hverdagskos som kan nytes med god samvittighet, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

- Velger du en variant uten sjokoladeovertrekk eller biter, kan du unne deg litt is med god samvittighet. Yoghurt-isen Dugg jordbær/bringebær og sorbet-isen Dugg eple/appelsin og er begge varianter som inneholder mindre enn 100 kcal per is, sier Lillian Susanne Hall.