Billig hverdagsmat

Tre tips til pålegg som holder seg godt i matpakka

Lei av svett ost? Her er påleggene som både er enkle, næringsrike, gode og holder seg ferske i matboksen en stund.

Lange formiddager med mange oppgaver, høy konsentrasjon og læring krever ordentlig og fristende mat. Et godt måltid midt på dagen hjelper barna å holde konsentrasjon og humør oppe gjennom skoledagen. 

– En sunn og god matpakke er viktig for at barna skal få i seg alle de næringsstoffene som kropper i vekst trenger, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør

Det er ikke hver dag man har tid til å lage matpakkekunstverk, men det gjør ikke nødvendigvis lunsjen næringsfattig og lite appetittvekkende.

Barn får for lite av dette

Sundfør mener lunsjmåltidet blant annet er en fin anledning til å spise mer fisk, noe mange av oss ikke spiser nok av til vanlig. Fisk på brødskiven er en enkel måte å øke fiskeinntaket på for både liten og stor - gjerne i matpakken.

– Fet fisk er en god kilde til D-vitamin og omega-3 fettsyrer. Undersøkelser har vist at det gjennomsnittlige inntaket av D-vitamin er lavere enn anbefalt hos norske barn, sier hun.  

– En skive med makrell i tomat dekker dagsbehovet for omega-3, som er helt sentralt for læring, det er ikke mer som skal til. Og hvis du spiser fisk på skiven hver dag i en uke, tilsvarer det faktisk ett middagsmåltid, forteller Linn Anne Bjelland Brunborg, som leder ernæring og sunnhet i Orkla Foods Norge.

Det trenger ikke engang bety at hele skolesekken lukter fisk resten av dagen.

– Det er enkelt å ta med en pakke i matboksen, og som bonus er den også helt fersk når du skal spise den.

To gode alternativer

Det er ikke bare omega-3 som trengs for å prestere på skole og jobb. Jern bidrar blant annet til overskudd til lek og læring i hverdagen. 

Leverpostei kan enten smøres på om morgenen eller tas med som porsjonspakke - makrell i tomat er lurest å ta med uåpnet.

– Leverpostei er naturlig rik på jern, noe det er spesielt viktig at barn får i seg nok av. Det er fort gjort å smøre på nisten om morgen, og holder seg bra i matpakka noen timer, sier Bjelland Brunborg.

To skiver grovt brød med leverpostei dekker ifølge henne omtrent 40 prosent av jernbehovet for barn opp til åtte år.

Det er imidlertid ikke alle barn (eller voksne) som spiser makrell i tomat og leverpostei hver eneste dag. Man kan fint veksle med et annet pålegg som holder seg godt i matpakke, og som er et sunnere alternativ til liknende produkter. 

– Vossafår er en spekepølse med mindre fett enn mange andre salamipølser, noe som gjør den til et litt sunnere valg i matpakken, sier Bjelland Brunborg.