Tips til mindre matsvinn

Vi i KIWI har som mål å halvere vår matkasting innen 2025. Bli med å gjør din del!  

Tørt brød i vaffeljern

Finn frem vaffeljernet og lag noen smakfulle ostesmørbrød med gårsdagens brød.

Lag nye kaker med kakerestene

Legg restekaken i en blender til den er knust. Rull deretter kakerestene sammen med kakaopulver, og form dem til små baller. 

Frys urtene

Hvis du ikke får brukt opp de ferske urtene, bland urtene med olivenolje eller smør i en isbitform. Da holder de seg friske og gode i fryseren.

Det meste passer i en smoothie

Sliten frukt og slappe grønnsaker blir friske og festklare i en smoothie. Sunt, trendy og supergodt! Ta noen dråper med sitronsyre oppi, så holder smoothien seg lenger i kjøleskapet.

Frys ned grønnsaker 

Har du mer grønnsaker enn du klarer å spise opp? Frys dem ned! De er like friske og fulle av næringsstoffer når de kommer opp av dvalen.

Tørt brød i brødristeren

Dagsgammelt brød blir perfekt etter en svipptur innom brødristeren.

Spis hele brokkolien! 

Det er ingen grunn til å kaste brokkolistilken. Den er knallgod – og den har like mye næring som resten av brokkolien.

Lenger levetid for salat

 

Pakk salat inn i tørkerullpapir og oppbevar i en plastboks. Da har du sprø salat mye lengre.

Førstehjelp til slappe gulrøtter

Tre timer i kaldt vann i kjøleskap kan gjøre en slapp gulrot frisk og rask! 

Grøt til overs?  

Dette trenger du: 

  • En porsjon grøt
  • 1 egg
  • 1 dl mel 

Stek lappene til de er gyldne på begge sider. Enkelt og godt!