Stor test av guloster

Dette er de sunneste gulostene

Hvilken skivet gulost skal vi velge – og har det noe for seg å velge de lettere ostene?

Gulost, eller hvitost om du vil, er fast innhold i de aller fleste kjøleskap. Og det er lurt! Gulost inneholder nemlig mange av de næringsstoffene kroppen vår trenger hver dag.

Sunn ost

– Osten er proppfull av kalsium! Ost til en brødskive inneholder like mye kalsium som et glass melk. I tillegg har den et høyt innhold av protein, fosfor, sink, B-vitaminer og magnesium, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Det er liten tvil om at ost er sunt, men hvilken ost er den aller sunneste? 

Test av gulost

Bramat har testet 31 ulike skivede guloster. I testen har de sammenliknet innholdet av mettet fett, protein, salt og kalsium.

Hele fire av ostene som får terningkast 6, er å få kjøpt i alle KIWI-butikker. I tillegg står fem kjente oster til en femmer på terningen, inkludert vårt billigste alternativ First Price skivet ost.

Dette er de sunneste gulostene som selges hos KIWI:

Du kan lese hele testen her

Lett eller vanlig ost?

Mange studier har vist en sammenheng mellom høyt inntak av mettet fett og økt risiko for hjerte- og karsykdom. Melkefett inneholder omtrent to tredjedeler mettet fett, og meieriprodukter er, sammen med kjøtt og kjøttprodukter, de største kildene til inntaket av mettet fett i norsk kosthold.

Helsedirektoratet anbefaler derfor å begrense inntaket av fete meieriprodukter, for eksempel fet ost, og heller velge magre varianter. 

– Min beste anbefaling er å velge magre oster til hverdags, så får du alle næringsstoffene og mindre fett. Heldigvis har det kommet flere smakfulle magre alternativer de siste årene, og toppet med litt paprika, salat, spirer eller annet grønt blir smaken utsøkt!