• TV

Nå vil KIWI gjøre det enda enklere for deg å ta sunne og gode valg.

Både kostholdseksperter, politikere, leverandører og presse var til stede på Sentralen i Oslo sentrum, da KIWI la frem den rykende ferske rapporten "Sunn Økonomi" mandag 6. mars. 

– Det var tilfeldig at vi valgte grønt som farge den gangen vi startet opp i 1979 - både blått, gult og rødt var opptatt, sa KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy da han ønsket velkommen til en fullsatt sal. 

Men i de ti årene som har gått siden KIWI i 2007 tok grep, og bestemte seg for å kutte prisen på frukt og grønt, har KIWI gjort flere ting som viser at nettopp grønn var en helt riktig farge. KIWI legger frem sin ferske rapport Sunn Økonomi på Sentralen i Oslo.

Gjør det billigere å leve sunt

I 2011 gjentok de nemlig suksessen, og kuttet prisen tilsvarende momsen på Nøkkelhullprodukter. Etter det fulgte en rekke tiltak som salg av kjøttdeig uten salt og vann, saltkutt i brød, større plass til fiskeprodukter i butikkene, fjerning av palmeolje i egne merkvarer og nå i høst større satsing på vegetarmat med lansering av det nye produktet «Oumph!»

– Vi mener at dagligvarebransjen har et ansvar for folks helse», sa Bjørkøy fra scenen og viste en kort filmsnutt som oppsummerte de ulike tiltakene KIWI har gjort de siste årene.

Men det stopper ikke der! 

Mindre godteposer

 Helse- og omsorgsminister Bent Høie får overrakt sunnhetsrapporten fra KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Overvekt og fedme er et økende problem i befolkningen. Helsemyndighetene anbefaler derfor at vi reduserer inntak av både sukker og mettet fett. Vi i KIWI ønsker å hjelpe deg med å ta både sunne og gode valg, og derfor krymper vi nå smågodtposene med over 62 %, til nesten en tredel av dagens pose! I tillegg lover vi å ikke starte en priskrig på smågodt til påske, men prøver heller å friste kundene med den nye produktserien «Smågodt i farta». Dette er beger med oppkuttet frukt som skal følge prisene på smågodt nå før påske.

– Et godt kosthold er viktig. Vi har mye å tape på å ikke gjøre noe, og mye å tjene på å gjøre noe. Tiltakene KIWI nå gjennomfører, er jeg veldig glad for. Det er tiltak vi vet virker, og som er i tråd med arbeidet vårt, sier helse- og omsorgsministeren Bent Høie fra scenen da han fikk overrakt rappoten fra KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy. 

Et felles ansvar

Hvem har egentlig ansvaret når det gjelder å gi sunnhet til folket? Det spørsmålet stilte marketingsjef i KIWI, Jacob Rolland og inviterte til en mini-debatt mellom helse- og omsorgsminister Bent Høie, konsernsjef i NorgesGruppen Runar Hollevik, administrerende direktør i Orkla Foods Norge Paul Jordahl, klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør og leder i Landsforeningen for overvektige, Mari-Mette Graff.

– Det er mange som har ansvaret, og ingen alene kan løse dette, sa klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør og fikk støtte fra de andre i panelet.

Årets GULLroten-vinner

Q-meierienes «Drømmelett» vant sunnhetsprisen GULLroten.

Mens TV-bransjen har Gullruten har KIWI GULLroten – sunnhetsprisen til en produktlansering som har bidratt til å løfte sunnhet i løpet av det siste året. Av de 72 finalistene som ble vurdert var det Q-meierienes «Drømmelett» som gikk av med seieren.

– Det er kjempegøy å vinne denne prisen og det gir stor inspirasjon til å sette i gang andre tiltak, sa en smilende produktutviklingssjef Annette Waage Jung.