KIWI reduserer matsvinn

Selger «uperfekte» grønnsaker til perfekt pris

Under varemerket First Price selger KIWI flere typer frukt og grønnsaker som ikke følger standardmålene. Smaken og kvaliteten er det imidlertid ingenting i veien med.

Utseendet skjemmer ingen.

Dette er den første setningen på forpakningen til grønnsaker som ikke følger samme standardmål som resten av grønnsakene i butikkhyllen på KIWI. 

På forpakningen til First Price-gulrøttene står det følgende tekst: «Gulrøttene er lange, korte, tykke, tynne, krokete eller bøyde, men inni er de like gode.»

Hanne Linnert i Bama forsikrer oss om at det stemmer.

- Både smak, ferskhet og næringsinnhold er helt på linje med «fullverdige» varer. Årsaken til at de selges til rimeligere priser er for eksempel skallfeil, avvik i størrelse og fasong, sier Linnert.

Reduserer matsvinn

KIWI har i mange år solgt frukt og grønt som skiller seg ut i form og størrelse gjennom First Price-merket. Dette er én av måtene KIWI jobber for å redusere matsvinn.

Matsvinn er et omfattende problem, og tall fra Østfoldforskning viser at det kastes mest i hjemmet. Totalt kastes det 231 000 tonn mat hvert år. Det  betyr at hver femte handlepose vi kommer hjem med går rett i søpla.

Stabilt salgstall

Om de «uperfekte» grønnsakene ikke hadde blitt solgt billigere i dagligvarebutikken hadde de ikke blitt kastet, men gått til industri eller juice. Men helt siden First Price-frukten og -grønnsakene havnet i butikkhyllene, har folk kjøpt den. 

- Både vi og kundene ønsker å kaste mindre mat, og mange kunder etterspør «uperfekt» frukt og grønt. Salget av First Price-grønnsaker og frukt har holdt seg på et stabilt nivå i mange år, forteller frukt- og grøntsjef i KIWI, Arvid Stærkebye.

Bonus på frukt og grønt

First Price er KIWIs billigste alternativ, og det finnes over 200 produkter i denne serien.

Som KIWI PLUSS-kunde får du også 15 prosent bonus på all fersk frukt og grønt, også det som ikke er First Price.