KIWI reduserer matsvinn

Selger «uperfekte» grønnsaker til perfekt pris

Foto: Stine Eriksen

Under varemerket First Price selger KIWI grønnsakene og frukten som ikke følger standardmålene. Smaken og kvaliteten er det imidlertid ingenting i veien med.

Utseendet skjemmer ingen.

Dette er den første setningen på forpakningen til grønnsaker som ikke følger samme standardmål som resten av grønnsakene i butikkhyllen på KIWI. 

På forpakningen til First Price-gulrøttene står det følgende tekst: «Gulrøttene er lange, korte, tykke, tynne, krokete eller bøyde, men inni er de like gode.»

Hanne Linnert i Bama forsikrer oss om at det stemmer.

- Både smak, ferskhet og næringsinnhold er helt på linje med «fullverdige» varer. Årsaken til at de selges til rimeligere priser er for eksempel skallfeil, avvik i størrelse og fasong, sier Linnert.

Reduserer matsvinn

KIWI har i mange år solgt frukt og grønt som skiller seg ut i form og størrelse gjennom First Price-merket. Dette er én av måtene KIWI jobber for å redusere matsvinn.

Matsvinn er et omfattende problem, og tall fra Østfoldforskning viser at det kastes mest i hjemmet. Totalt kastes det 231 000 tonn mat hvert år. Det  betyr at hver femte handlepose vi kommer hjem med går rett i søpla.

Stabilt salgstall

Om de «uperfekte» grønnsakene ikke hadde blitt solgt billigere i dagligvarebutikken hadde de ikke blitt kastet, men gått til industri eller juice. Men helt siden First Price-frukten og -grønnsakene havnet i butikkhyllene, har folk kjøpt den. 

- Både vi og kundene ønsker å kaste mindre mat, og mange kunder etterspør «uperfekt» frukt og grønt. Salget av First Price-grønnsaker og frukt har holdt seg på et stabilt nivå i mange år, forteller frukt- og grøntsjef i KIWI, Arvid Stærkebye.

Bonus på frukt og grønt

First Price er KIWIs billigste alternativ, og det finnes over 200 produkter i denne serien.

Som KIWI PLUSS-kunde får du også 7,5 prosent bonus på all fersk frukt og grønt, også det som ikke er First Price.