Folket har talt:

KIWI kåret til Norges mest bærekraftige dagligvarekjede

KIWI scorer best av dagligvarekjedene blant Norges mest bærekraftige varemerker.

Blant Norges 180 største varemerker havner KIWI på topp blant dagligvarekjedene, og samlet på en sjetteplass i en stor undersøkelse. 

Blir lagt merke til

Sustainable Brand Index er Skandinavias største bransjeundersøkelse om bærekraft. De spurte i undersøkelsen er et representativt utvalg av cirka 5000 forbrukere fra hele landet som har bedømt hvordan Norges 180 største varemerker leverer innen miljøansvar og sosialt ansvar.

– I KIWI ønsker vi både å hjelpe våre kunder til å ta sunne og miljøvennlige valg, og selv bidra til et grønnere og mer bærekraftig samfunn. Det er gledelig å se at det norske folk legger merke til, og verdsetter arbeidet vi gjør, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

KIWI er også kåret til Norges mest positivt omtalte merkevare to år på rad, ifølge YouGov. 

Sunnhet til folket

KIWI fokuserer på å legge til rette for sunne valg, og tilby våre kunder sunne matvarer til lavere priser. Dette gjør vi blant annet gjennom KIWI PLUSS og Trumf-bonusen på 15 prosent på all fersk frukt og grønt.

KIWI har også som mål å redusere sukkerinnholdet i varene vi selger med totalt ti prosent innen 2020. Denne uken satte vi ned prisen på all sukkerfri brus. KIWI har tidligere også redusert sukkeret i First Price brus og saft, samt krympet smågodtposene.

– Vi mener at dagligvarebransjen har et ansvar for folks helse. Er det én kamp KIWI skal vinne, er det kampen om å gi kundene sunne matvarer til lavere priser, sier KIWI-sjefen.

Reduserer matsvinn

KIWI har redusert matsvinnet med 30,8 prosent mellom 2015 og 2017, og har som mål å halvere matsvinnet innen 2025. I alle KIWI-butikker finnes det kjøledisker med nedprisete varer med kort holdbarhetsdato, som er med på å redusere matavfallet.

Tidligere i år lanserte KIWI ”Billig middag for én”, billige middagsprodukter i enkeltpakninger som sørger for at du slipper å kjøpe, lage og kanskje kaste mer mat enn du trenger. KIWI har også redusert prisen på en rekke enkeltprodukter, så det ikke skal lønne seg å kjøpe mer enn det du trenger.

Mange KIWI-butikker har også en avtale med veldelige organisasjoner om at de kan hente mat med kort holdbarhet. Årlig bidrar vi til at Kirkens Bymisjon kan servere 300.000 måltider.

Miljøbutikker og ladestasjoner

Hittil har KIWI åpnet fire miljøbutikker der vi tester nye miljøtiltak, som blant annet skal redusere energiforbruk og klimagassutslipp. I tillegg har det blitt installert flere hurtigladere for el-biler ved KIWI-butikker over hele landet.

Integrering og inkludering 

KIWIs over 12.000 medarbeidere kommer fra hele verden, og flere har kommet inn gjennom språk- og arbeidspraksis gjennom NAV.

– Noen har lang utdanning, andre har ingen. Mange søker selv, mens andre kommer inn via praksis. Hos KIWI har alle en mulighet til å lykkes, for i KIWI har vi tro på folk, sier Bjørkøy.

Gjennom KIWIskolen utdanner KIWI over 1 000 personer hvert år.

Topp 10: 

  1. NSB
  2. Flytoget
  3. Stormberg
  4. Rørosmeieriet
  5. Q-Meieriene
  6. KIWI
  7. Tesla
  8. IKEA
  9. Tine
  10. Nordic Choice Hotels