;

Sunnere kosthold

Dette kan hjelpe deg med å spise sunnere

Ofte er det motivasjonen det skorter på, men her er noen tips som kan hjelpe deg over kneika.

Hvis du føler at du burde leve sunnere og endre på det du spiser, er du ikke alene. Ferske tall fra analyseinstituttet YouGov avslører at hele ni av ti nordmenn ønsker å gjøre noe med kostholdet sitt.

Mangler motivasjon

I den samme undersøkelsen sier en tredjedel av de spurte at de mangler motivasjon til å endre sitt eget kosthold, mens fire av ti mangler motivasjon til å endre familiens spisevaner.

– Det aller viktigste du må huske på for å holde motivasjonen oppe, er at du må like det du spiser, sier Cecilie Lynum, spesialist i klinisk psykologi og kjent fra «Luksusfellen».

– Du må finne frem til et sunt kosthold som smaker godt og som du kan leve med over tid, ellers vil du fort oppleve det som for vanskelig.

Definer konkrete mål

Det som fort kan føre til at motivasjonen for et sunnere kosthold svikter, er at man setter i gang med oppgaven uten å ha satt seg oppnåelige mål.

Cecilie Lynum understreker at det er veldig viktig å sette seg et konkret mål og definere hvorfor man faktisk ønsker å endre på ting. Det hjelper deg å holde fokus på hva du begir deg ut på.

– Det tar tid å komme inn i en ny vane. Du må venne deg til nye smaker og det blir en litt annen livsstil. Da er det også veldig viktig å sette seg delmål underveis, mener Lynum.

Hun anbefaler å gi seg selv en påskjønnelse av og til i form av et teaterbesøk, en konsert eller kanskje nye klær. Slike ting gir deg noe å jobbe mot og gjør det lettere å holde motivasjonen oppe.

6 motivasjonstips for sunnere kosthold

  1. Finn sunn mat som du liker – husk at du skal leve med dette over tid
  2. Sett deg et konkret mål så du vet hva du jobber mot
  3. Ha delmål, og premier gjerne deg selv – men ikke med mat
  4. Sørg for rutiner i hverdagen, også for måltider
  5. Vær beredt – ha alltid med matpakke og vann for ikke å bli fristet av junk food
  6. Fortell andre om dine mål – da får du både støtte og noen som følger med

(Kilde: Cecilie Lynum, spesialist i klinisk psykologi)

Rutiner i hverdagen gjør alt enklere

Hvis du mangler faste rutiner i hverdagen, kan det bli ekstra vanskelig å gjøre endringer i kostholdet og å holde på dem. Å spise sunt innebærer også å ha faste måltider, for eksempel å ikke hoppe over frokost.

Det er også når man «glemmer» måltider at fristelsen for å ta en pølse eller en sjokolade blir størst. Hvis det går for lang tid mellom måltidene, faller blodsukkeret og du får lyst på en rask «fiks».

Skriv ned fordeler og ulemper

Når du først har bestemt deg for å spise sunnere, er det neste du bør gjøre å skrive ned grunnene for dette, sier Cecilie Lynum.

– Det skaper en slags dobbel effekt, siden du både setter i gang en tankevirksomhet rundt det du ønsker å gjøre og kan se det svart på hvitt.

– Uansett hvilken grunn du har – om det er for å passe inn i akkurat den buksa eller kjolen eller om det er for å bli generelt sunnere – skriv det ned, sier hun.

– Men så skal du også skrive en annen liste, nemlig grunnene du har for ikke å spise sunnere. Jeg kan garantere deg at listen med grunner for å endre kostholdet vil være mye lengre enn listen med grunner for å la være!

Fortell andre om planene dine

Uansett hvilke vaner du planlegger å endre på, er det veldig lurt å kommunisere dette til de du bor sammen med eller til andre nære personer rundt deg. 

Da vil du sannsynligvis oppleve to ting, sier Cecilie Lynum:

– Du får støtte fra dine nærmeste for det du ønsker å gjennomføre, samtidig som du kommer til å føle en større forpliktelse til å fullføre endringene når andre vet hva du prøver å gjøre.