Halv tallerken grønt?

Slik øker du enkelt den daglige mengden grønnsaker (uten å øke matsvinnet samtidig)

Gjør det til en regel at halve tallerkenen skal fylles med grønt. Du vil bli overrasket over hvor mye godt du kan lage av grønnsaker.

Vi bør spise sunt hele året, men for mange representerer et nytt år en ny start. Starten på en sunnere livsstil. Det å spise sunnere trenger slettes ikke være vanskelig. Fyller du halve tallerkenen med grønt, er veldig mye gjort.

Lettere sagt enn gjort, sier du? Vel, her avslører Tine Sundfør hvordan hun og familien klarer det:

Finn nye oppskrifter

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Fantasi og variasjon er ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør viktige stikkord hvis du vil begynne å spise mer grønnsaker.

– La deg inspirere av oppskrifter og forsøk å finne nye måter å spise grønnsaker på. Det er ingen som gidder å spise dampede grønnsaker til middag hver dag. Da går man lei, fastslår hun.

Selv varierer hun gjerne mellom wokede og ovnsbakte grønnsaker, pureer, salater og gryter som ratatouille.

– Ellers smaker det godt med lettstekte grønnsaker rett fra pannen. Dette er kjempeenkelt å lage, og i likhet med ovnsbaking får det frem sødmen i grønnsakene, tipser Sundfør.

Spis sunt, vinn penger

Det å spise sunt er ikke bare bra for kroppen, det kan også gjøre at du vinner verdien av hele handlevognen din tilbake i KIWI PLUSS Sunnhetslotteri! Det eneste du må sørge for er at handlekurven din inneholder minst én fersk frukt eller grønnsak og minst et utvalgt fiskeprodukt. Les mer om lotteriet her.

Ha en plan for hele uken

Hvis du skal gå inn for å spise mer grønnsaker, anbefaler Tine Sundfør å planlegge godt. 

– Det kan ellers være lett å glemme seg bort. Start med å lage en plan for de neste ukene og bestem hva slags grønnsaker familien skal ha til middag hver dag. Lag også en rute der dere kan huke av at dere faktisk spiste grønnsakene denne dagen, forklarer hun. 

Gi gjerne barna rollen som detektiver, og la dem passe på at dere husker grønnsakene. 

– Ofte husker de små slikt bedre enn oss voksne, og samtidig blir de positive til prosjektet når de får litt ansvar, sier hun. 

Lag for flere dager

Ferdigkuttede grønnsaksblandinger fra Grønn & Frisk gjør det enda lettere å spise mer grønnsaker i hverdagen.

Når planen er klar, må du i butikken. Har du bare dvaske gulrøtter og en halvvissen isbergsalat i kjøleskapet, er det vanskelig å fylle halve tallerkenen med grønnsaker. 

– Mange sier at de ikke vil kjøpe så mye grønnsaker fordi de blir dårlige i kjøleskapet, men dette skjer jo fordi de ikke spises. Er du redd for at dette skal skje, er det imidlertid lurt å også kjøpe frosne grønnsaker du kan ha i bakhånd. Frosne grønnsaker inneholder akkurat like mye næring som ferske, forteller Sundfør.  

Lag gjerne ferdig retter som kan spises flere dager samme uke. Dette kan for eksempel være grønnsaksgryter, pastasauser eller supper. 

– Etter tre uker, tar dere en opptelling. Se om dere klarte å gjennomføre planen og finn ut hvilke grønnsaker og retter som falt i smak og ikke, sier hun. 

Når barna får delta i både planlegging og oppskjæring, får de også et sterkere eierskap til middagsprosjektet.

Ikke bare til middag 

Husk også at grønnsakene du spiser ikke nødvendigvis må ligge på tallerkenen sammen med resten av middagen. Dette kan for eksempel være greit på dager da man bare må hive i seg en brødskive eller velger å servere pølser eller pizza. 

– Spiser du en gulrot og noen cherrytomater mens du lager middag, teller det også. Eller hva med å sette frem rå grønnsaker og litt dipp, foreslår hun. 

Skal dere ha salat til middag, kan det ofte være lettere å få barna til å spise hvis de selv får blande salaten. Sett frem skåler med ulike grønnsaker og la hver enkelt få sette sammen sin salat. 

– Og husk at det å endre vanene kan ta litt tid. Hvis du ikke har spist noe særlig grønnsaker før, er bare det at du får en grønnsak på tallerkenen hver dag en god start, beroliger klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.