Smarte fisketips

Vet du hvor sunt makrell i tomat egentlig er?

I tillegg til å smake godt, inneholder makrell i tomat også masse omega-3, vitamin D, vitamin B12, mineralene selen og jod, samt viktige proteiner.

I 2016 ville Sintef finne ut av om makrell var like sunt i tomat, som uten tomat. Et forskningsprosjekt undersøkte hvordan makrellen ble påvirket av lagringstid, og i hvor stor grad smaken og næringsverdien ble påvirket av hermetiseringsprosessen. 

Konklusjonen deres er at makrell i tomat er kjernesunt! Kvaliteten er også bra, uansett om pålegget kommer fra frosset eller ferskt råstoff. Les mer om forskningen her.

– Anbefalingen fra norske myndigheter er 300-450 gram fisk i uka. Vi kan altså garantere at makrell i tomat er et utmerket valg i så måte, uttalte Sintef-forsker Inger Beate Standal i denne forbindelse. 

Alltid sunt – uansett variant

Makrell i tomat teller som et fiskemåltid - hvis du spiser det ofte nok.

Det finnes mange forskjellige bokser med ulike smaker og størrelser i makrell i tomat-hyllen. Noen lurer kanskje på hvilken som er «best» eller sunnest å spise?  Leser du på innholdsfortegnelsen, kan innholdet av makrell og tomat variere. Det er for eksempel en større andel fisk i en stor boks enn i en tube. 

Den gode nyheten er at makrell i tomat er sunt uansett hvilken variant du velger. Du får i deg livsviktige omega-3 fettsyrer og næringsrik tomat. Samtidig er det få andre påleggsalternativer til brødskiven som gir noe omega-3 i det hele tatt.

Du finner disse variantene av makrell i tomat i alle KIWI-butikker:

 Makrell i tomat er alltid sunt – uansett variant.

Vanskelig å spise nok fisk?

Helsedirektoratet anbefaler å spise to til tre fiskemiddager i uken, og at du gjerne bruker fisk som pålegg. Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omtrent én middagsporsjon. 

Nyheten Stabbur-Makrell Grovhakket 90 g tilsvarer to påleggsporsjoner. Én boks er derfor perfekt til to brødskiver, og smøres enkelt på. Dersom du bruker fisk som pålegg gjennom hele uken, får du enklere i deg hele den anbefalte fiskemengden på 350-400 gram hver uke.