KIWI reduserer matsvinn

Selger «uperfekte» frukt og grønnsaker til perfekt pris

Under varemerket First Price selger KIWI flere typer frukt og grønnsaker som ikke følger standardmålene. Smaken og kvaliteten er det imidlertid ingenting i veien med.

Utseendet skjemmer ingen. Hos KIWI får du kjøpt ulike frukt og grønnsaker som ikke følger samme standardmål som resten i butikkhyllene, uten bekostning på smak. Du får for eksempler kjøpt epler i First Price-innpakning. Disse eplene er akkurat like smakfulle og syrlige som andre epler, de er bare ikke helt perfekte i størrelsen eller utseendet.

Men inni er de altså like gode!

Selges billigere

Hanne Linnert, informasjonssjef i BAMA forsikrer oss om at det stemmer.

- Både smak, ferskhet og næringsinnhold er helt på linje med «fullverdige» varer. Årsaken til at de selges til rimeligere priser er for eksempel skallfeil, avvik i størrelse og fasong, sier Linnert.

First Price gulrøttene kan være lange, korte, tykke, tynne, krokete eller bøyde - men smaken er fortsatt like god!
First Price gulrøttene kan være lange, korte, tykke, tynne, krokete eller bøyde - men smaken er fortsatt like god!

Reduserer matsvinn

KIWI har i mange år solgt frukt og grønt som skiller seg ut i form og størrelse gjennom First Price-merket. Dette er én av måtene KIWI jobber for å redusere matsvinn.

Matsvinn er et omfattende problem, og norske husholdninger kaster over 200 000 tonn mat i året. Likevel har vi i KIWI et ansvar for å jobbe med matsvinnreduksjon i alle ledd av verdikjeden, og dette er et bra tiltak for å gjøre akkurat det.

Hver enkelt nordmann kaster cirka 40 kg mat i året.

Stabilt salgstall

Om de «uperfekte» grønnsakene ikke hadde blitt solgt billigere i dagligvarebutikken hadde de ikke blitt kastet, men gått til industri eller juice. Men helt siden First Price-frukten og -grønnsakene havnet i butikkhyllene, har folk kjøpt den. 

- Både vi og kundene ønsker å kaste mindre mat, og mange kunder etterspør «uperfekt» frukt og grønt. Salget av First Price-grønnsaker og frukt har holdt seg på et stabilt nivå i mange år, forteller frukt- og grøntsjef i KIWI, Arvid Stærkebye.

Bonus på frukt og grønt

First Price er KIWIs billigste alternativ, og det finnes over 200 produkter i denne serien.

Som KIWI PLUSS-kunde får du også 15 prosent bonus på all fersk frukt og grønt, også det som ikke er First Price.