• TV

Christian og familien ønsket seg større variasjon og mer grønt på middagstallerkenen. Nå forteller de hvordan det har gått etter at Tine Sundfør ga familien gode råd.

- Vi har blitt flinkere til å planlegge mer grønnsaker inn i måltidene, og husker også å ta de opp før middag, sier Christian von Harling og ler.

En av utfordringene i familien var nemlig at grønnsakene lå i fryseren én etasje ned. Derfor ble de ofte glemt.

Les også: Dette var familien von Harlings største problem

God planlegging

Familien hadde gode rutiner for å sette opp middagsplan og handleliste én gang i uken. Men selv om de handlet inn både sunn og god mat var det ikke alltid den nådde frem til tallerkenen. Da klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør besøkte familien, ga hun dem et godt råd:

- Hvis du vil spise mer grønt er det viktig å planlegge hele middagen med alt som skal ligge på tallerkenen. Da er det mindre sannsynlig at du glemmer å ta dem opp når du lager middagen.

Les også: Disse tingene bør du alltid ha i kjøleskapet

Dette sa Tine Sundfør til Christian da hun kom på besøk:

Leker mer med maten

Christian er glad i å lage mat, og koser seg når han har litt tid på kjøkkenet. Men i en travel hverdag er det ikke alltid så lett å være kreativ. 

- Det var veldig nyttig å lage mat sammen med Tine. Hun ga oss mange gode tips og viste også hvor enkelt det kan være å lage god og sunn mat, sier Christian. 

Les også: Slik blir familiens hverdagsmat sunnere

Besøket ble en inspirasjon til å tørre litt mer.

- Jeg merker at jeg har blitt enda mer kreativ i matlagingen og leker litt oftere med maten.

Søk etter oppskrifter

Tine oppfordret familien til å sitte sammen og lete etter fristende oppskrifter på KIWI.no.

- Vi prøver å finne noe som hele familien liker, og som hverken heter taco eller pannekaker, ler Christian.

Les også: Taco trenger ikke vært kjedelig og usunt!

For hadde de yngste fått lov til å bestemme tror han kostholdet hadde blitt litt ensidig. Men nå har det kommet inn stadig flere nykommere på middagsplanen, uten større protester fra familien. Dessuten har de fulgt Tines råd om å finne flere gode fiskeoppskrifter. Resultatet er enda en fast fiskemiddag i uken.

Mer fisk gir større variasjon

- Hvis man ønsker litt større variasjon i middagene kan det være lurt å prøve seg på noen fiskeretter, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Og det er ingen grunn til å få prestasjonsangst.

- Mange tror det er både vanskelig og tidkrevende å lage en god fiskerett, og blir overrasket over hvor enkelt det egentlig er, sier Tine. Hun minner om at vi helst bør spise fisk minimum to dager i uken, og at det er lov å variere med ferdige fiskeprodukter som har et høyt innhold av fisk.