• TV

Med turnusjobber og en aktiv baby synes Charlotte og Frode det var vanskelig å få til sunne og gode middagsrutiner. Det ble mye take-away, dårlig samvittighet og høye utgifter til mat.

Da klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør besøkte den lille familien i Fredrikstad før jul, fortalte Charlotte at hun gjerne gikk en tur i butikken hver dag.

Tine rådet henne til å lage både middagsplan og handleliste, så hun kunne gjøre unna hovedhandlingen en gang i uken. Da Frode dro på jobb for å være borte i fire dager, bestemte Charlotte seg for å prøve.  

– Jeg skrev først en middagsplan for fire dager. Så dro jeg på butikken og handlet inn alt jeg trengte, sier hun.

Les også: Slik sparer du penger på matinnkjøpene

Billigere og sunnere

Hun oppdaget fort at det både ble billigere og var enklere enn å ta de daglige, planløse handleturene. For selv om mamma synes det er hyggelig å gå i butikken, er det ikke alltid William er enig i det.

– Han blir ofte urolig og vil ikke sitte stille. Og nå som det har vært så kaldt ute blir han fort varm og sutrete hvis vi er lenge i butikken, sier Charlotte.

Det er nok en situasjon de fleste småbarnsforeldre kjenner seg igjen i.

– Så lenge man er hjemme i permisjon kan det være hyggelig å ta en tur i butikken hver dag. Men hvis man er flink til å lage middagsplaner og planlegge ukeshandling blir det lettere å leve både sunt og billig, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Rotmos på glass

En av rettene Charlotte laget i sin 4-dagersmeny var ovnsbakt laks med rotmos.

– Jeg ble så inspirert av fiskeretten Tine laget da hun var hos oss. Den var enkel å lage, men smakte kjempegodt, sier hun.

Denne gangen ble hvit fisk byttet ut med rosa, og i rotmosen lurte hun inn både søtpotet, vanlig potet, gulrot, kålrot og litt krydder. Det falt i smak hos William, forteller hun.

Trenger du middagstips? Få inspirasjon og oppskrifter her!

Charlotte laget dessuten såpass mye mos at hun kunne fryse ned i små glass, som Frode kan gi til William når hun er på jobb. Det synes Tine var en veldig god plan.

 Kjent smak

– Når man først lager mos er det lurt å lage store porsjoner så man har til flere middager. Det er sunn og god barnemat, sier hun og legger til at det også er smart at Charlotte har flere ulike grønnsaker i mosen, både fordi det gir flere ulike vitaminer og fordi det er suveren smakstilvenning.

– Bruk noe som er kjent og tilsette litt av en ny grønnsak, da lærer barna seg raskere å like nye smaker.

Det er også lurt å ha litt gulrot eller søtpotet i mosen fordi dette gjør smaken naturlig søt. Den bitre smaken er tradisjonelt den smaken det tar lengst tid før barn vender seg til, og det er ofte grunnen til at noen barn bruker lengre tid på å vende seg til smaken på noen grønnsaker som paprika, grønne salater og spinat, forklarer Tine.

Les også: Slik gjør du den sunne hverdagsmaten billigere

 Da Frode tittet ned i handlekurven vår og sa «dette var et trist syn», våknet jeg litt, innrømmer Charlotte.

Et trist syn

Selv om hverdagen fortsatt er travel, er det flere ting som har endret seg  siden Tine var på besøk. Charlotte forteller at hun har blitt mer bevisst på hva de bør spise.

– Jeg prøver å gjøre handlekurven både sunnere og mer fargerik.

For ikke lenge siden kjøpte hun og Frode en Grandiosa, som de av og til gjør. Forskjellen var bare at denne gangen hadde de salat ved siden av.

– Og det smakte faktisk godt, sier Charlotte og ler.

Men én spesiell episode har kanskje vært den største motivasjonen for å legge om familiens kosthold.

– Da jeg så filmen der Frode titter ned i handlekurven vår og sier «dette var et trist syn», våknet jeg litt. Jeg tenkte at «sånn vil jeg ikke ha det!» Og dette kan vi jo gjøre noe med, fastslår Charlotte med et smil.