Sunt året rundt

5 grunner til at fisk er digg til middag

Det finnes noen helt enkle og velsmakende grep for et sunnere kosthold. Her får du fem gode grunner til å spise mer fisk til middag!

Norge har aldri stått sterkere som sjømat-nasjon, over 140 land kjøper norsk sjømat. Og årsaken er enkel: Norsk fisk holder super kvalitet.

– Det er så mange gode grunner til å spise mer fisk, utbryter klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør med begeistring, når vi ber henne sette opp en liste.

Les også: Slik får du barna til å spise mer fisk

Større utvalg av fisk

– De fleste vet at fet fisk er helt nødvendig for å gi kroppen det den trenger av vitamin D og Omega 3. Du finner rett og slett ikke nok av disse næringsstoffene i annen mat. Men det er mange andre grunner til å spise fisk oftere også, forsikrer Sundfør.

KIWI har nå et større utvalg fisk enn noen gang, fordi vi lever av å gjøre Norge sunnere.  Her er 5 punkter som du kan ha i bakhodet neste gang du passerer fristelsene i fiskedisken:

1. Fisk kan overta for kjøtt!

Elsker du gode kjøttmiddager? Det gjør vi også. Og samtidig vet vi at det lett kan bli for mye av det gode – anbefalt mengde kjøtt er nemlig på maksimalt 500 gram i uka. Derfor trenger vi variasjon, og her er fisken perfekt. Men hva med alt det fine proteinet i kjøttet? Null problem! Proteinene i fisken har like god kvalitet som de du finner i favorittbiffen din. De essensielle aminosyrene – som kroppen ikke kan lage selv – får du like godt fra fiskemiddagen.

 2. Mer fisk = mer grønnsaker

Har du også lagt merke til at når vi først lager fisk, så føles det naturlig å plusse på med ekstra sunt tilbehør? Potet og ris får selskap av rikelig med grønnsaker, og det gir en super miks av næringsstoffer – altså den gode balansen av sunt fett, fiberrike karbohydrater og proteiner som kroppen din trenger.

Oppskrift: Torskenuggets med remulade, salat og ris

3. Ingen murstein i magen

Hvordan er følelsen i kroppen din etter den store, deilige kjøttmiddagen? Stø kurs mot sofaen? Fiskemiddager er mye lettere å fordøye enn kjøtt. Derfor blir du ikke så stappmett, og du vet hva det betyr? Det betyr jo at du kanskje orker å ta den lille treningsturen etter middagen, du vet – den du så ofte har tenkt at du skulle ha begynt med. Vi heier på deg, hele veien fra fiskedisken!

Oppskrift: Klippfisk med reker

Hva med å prøve klippfisk med reker neste gang?

4. Bra for forbrenningen

Mager fisk, som torsk, sei og lyr, er rik på jod. Jod er helt nødvendig for at skjoldbruskkjertelen skal kunne produsere hormonene som regulerer stoffskiftet ditt. På folkemunne kalles det ofte «forbrenningen» og jo, det handler om hvordan kroppen vår mobiliserer energi. Viktige ting, med andre ord. Og løsningen? Den finner du i meieriprodukter og mager fisk! En norsk doktorgrad viste nylig at de som ikke får i seg nok meieriprodukter eller mager saltvannsfisk, får i seg mindre jod enn anbefalt. Vårt tips: Spis smart!

Prøv en superkjapp oppskrift: Sashimi av laks med spennende saus

5. Fisk er best om vinteren

For mange av oss er det sommeren som er høysesong for fisk og skalldyr. Det er ikke så rart, det er jo deilig mat å nyte på varme sommerdager. Men visste du at fisken faktisk er på sitt aller beste om vinteren, midt i mørketida, akkurat da du trenger ekstra energi? Nå som vannet er på sitt kaldeste, har fisken et fastere fiskekjøtt av topp kvalitet. Det kan du nyte i en varm og deilig middag.

Les også: Her er næringsstoffene som er viktige i vinterkulda

Vel bekomme!