• TV

Matpakker er en viktig kilde til god energi for både barnehagebarn, skolebarn og studenter. Her får du fem tips som enkelt gjør at lunsjen blir både sunn og fristende!

To brødskiver med gulost, variere litt innimellom med leverpostei og salami. Kjenner du igjen i denne matpakken?

Trøsten er at man trenger ikke bli en matpakkekunstner med agurkstjerner, omelett-damer eller smilende gulrøtter for å gjøre nistematen mer attraktiv. Her har du fem enkle matpakketriks fra klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør:

1. Bytt ut brødskivene!

Du trenger ikke smøre brødskiver hver dag. Grove polarbrød, rundstykker eller fullkornstortilla kan være like gode alternativer! Bare pass på at du bruker grove kornprodukter, som har betydelig høyere innhold av kostfiber og viktige næringsstoffer som jern og B-vitaminer, enn siktet mel.  En fullkornstortilla er for eksempel praktisk hvis du smører med et klissete pålegg.

2. Melk og granola 

Får barnet ditt skolemelk? For å være sikker på at den blir drukket kan du variere lunsjen ved å noen ganger sende med dem en liten boks med havregryn, hakkede nøtter, rosiner og et lite dryss med kanel. Så kan de selv blande inn melk når de spiser lunsj på skolen.

3. Frys ned smoothie

Det er ikke alle som har skolemelk. Et godt alternativ kan da være å lage en smoothie som du fryser ned kvelden før, og putter i sekken rett før dere drar om morgenen. Da vil den være tint til lunsj, og barna får i seg både frukt og grønt, og nok drikke.

 

4. Skjær opp frukt og grønt

Det er sagt før, men jeg sier det igjen: Det ER sant at barn spiser mer frukt og grønt når den er oppskåret. Gulrøtter, agurk, paprika, snacktomater, mango, banan, eple og bær. Mulighetene  og variasjonene er mange.

5. Med rom for det meste

 Det er veldig smart å ha en matboks med flere rom. På den måten slipper du å blande pålegg som blir mykt, eller frukt og grønt som avsetter smak og farge. Ved å bruke mellomleggpapir over og under osten kan du også unngå at den blir svett og lite innbydende.