5 tips til et sunnere påskeegg

Velg riktig størrelse på egget, fasong på godteriet og dag for utdeling.

Ernæringsfysiolog Tine Sundfør skeier ut i påska, men prøver å ta de litt sunnere valgene.

I påskeegget forventer de fleste store og små barn godteri. Og selv om vi i KIWI synes det er viktig med et sunt kosthold, skal det være lov å kose seg litt ekstra i høytidene. 

Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør er enig. Også hun fyller egget med godteri til sine barn. Men Sundfør har noen triks som gjør egget litt sunnere – uten at barna merker forskjellen. 

  1. Tenk porsjon! Det er ingen grunn til å kjøpe de aller største påskeeggene. Kjøp et lite egg og fyll det i stedet helt opp.
  2. Barna mine får påskeegget på påskeaften, i stedet for det vanlige lørdagsgodtet. Gir man barna påskeegget tidligere i uken vet de fleste av erfaring at det fort kan bli tomt, og da er det lett å fylle på med mer godteri.
  3. Jeg pleier å legge en pakke sukkerfrie pastiller og sukkerfri tyggegummi i eggene, det varer litt lenger og barna synes det er stas. I tillegg pleier jeg å kjøpe litt av det dyrere godteriet som gjerne er plassert på stang, inni leker eller andre større beholdere. Det tar plass og fyller opp egget, uten at det nødvendigvis er så mye godteri inni.
  4. Det samme gjelder kinderegg. Det tar stor plass, eggefasongen passer inn i temaet, men inneholder egentlig ikke så mye sjokolade. Også noen store skumgodterier bidrar til å fylle påskeegget.
  5. Lag selv eller kjøp marsipan med en høyere andel mandler.

Vil du lage ditt eget godteri? Her er påskegodtet du enkelt lager selv

Spe på med sunt godteri i ferien. Hos KIWI har vi også denne påsken fylt opp butikkene våre med Smågodt i farta, det sunne godteriet, som har vært en stor suksess det siste året. God påske!