Sukker i kostholdet

Derfor bør vi alle spise mindre sukker

Velger du vann som tørstedrikk har du tatt ett viktig grep for å redusere inntaket av sukker.

Visste du at brus og søte drikker er en av de største kildene til sukker i kostholdet vårt? Hvert år drikker hver av oss gjennomsnittlig 55 liter brus. Dette utgjør til sammen ca 5,5 kg sukker.

I tillegg spiser vi i gjennomsnitt 14 kg sjokolade og sukkervarer i året. Det er over tre ganger så mye som vi spiste for 50 år siden.

Spiser oss syke

Det er ikke bare mengden av det vi putter i oss som har økt. I løpet av denne perioden har vi nordmenn også blitt tyngre. Ifølge Folkehelseinstituttet veier en norsk 40-åring i dag fem kilo mer enn for 30 år siden. Over halvparten av norske 40-45-åringer er overvektige.

Årsaken er at vi beveger oss for lite samtidig som vi spiser for mye kaloririk mat. Resultatet er overvekt og fedme, og en økt risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2.

«Tomme kalorier»

Fedme og overvekt er nå en av de største helseutfordringene vi har i samfunnet. Dessverre rammer dette stadig flere barn og unge. Brus, saft og godteri er de største kildene til tilsatt sukker i kosten, og noe vi også gir til barna våre. Dette er ting som gir mye energi og gjør oss mette, men som ikke inneholder viktige næringsstoffer.

Når vi spiser ting som inneholder mye sukker vil dette ta plassen fra andre viktige matvarer med gode næringsstoffer som barn og unge trenger for å vokse og utvikle seg.

Lørdag er godteridag

Det er så mange anledninger til å kose seg, enten det er jentekvelder, avslutninger eller «fredagskaffe» på jobben. Det er viktig å kose seg, og vi skal ikke slutte å spise kaker eller godteri.

Men kanskje du kan finne frem til et sunt og spennende alternativ neste gang du skal servere noe godt? For alle ønsker jo å leve sunt!

 

Lag et skille mellom hverdag og fest, og ha gjerne en fast godteridag i uken. Hvis du vet at du kan kose deg en dag i uken er det lettere å styre unna fristelser de andre dagene.