Sukker i kostholdet

Derfor bør vi alle spise mindre sukker

Velger du vann som tørstedrikk har du tatt ett viktig grep for å redusere inntaket av sukker.

Visste du at brus og søte drikker er en av de største kildene til sukker i kostholdet vårt? Hvert år drikker hver av oss gjennomsnittlig 55 liter brus. Dette utgjør til sammen ca 5,5 kg sukker.

I tillegg spiser vi i gjennomsnitt 14 kg sjokolade og sukkervarer i året. Det er over tre ganger så mye som vi spiste for 50 år siden.

Spiser oss syke

Det er ikke bare mengden av det vi putter i oss som har økt. I løpet av denne perioden har vi nordmenn også blitt tyngre. Ifølge Folkehelseinstituttet veier en norsk 40-åring i dag fem kilo mer enn for 30 år siden. Over halvparten av norske 40-45-åringer er overvektige.

Årsaken er at vi beveger oss for lite samtidig som vi spiser for mye kaloririk mat. Resultatet er overvekt og fedme, og en økt risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2.

«Tomme kalorier»

Fedme og overvekt er nå en av de største helseutfordringene vi har i samfunnet. Dessverre rammer dette stadig flere barn og unge. Brus, saft og godteri er de største kildene til tilsatt sukker i kosten, og noe vi også gir til barna våre. Dette er ting som gir mye energi og gjør oss mette, men som ikke inneholder viktige n��ringsstoffer.

Når vi spiser ting som inneholder mye sukker vil dette ta plassen fra andre viktige matvarer med gode næringsstoffer som barn og unge trenger for å vokse og utvikle seg.

Lørdag er godteridag

Det er så mange anledninger til å kose seg, enten det er jentekvelder, avslutninger eller «fredagskaffe» på jobben. Det er viktig å kose seg, og vi skal ikke slutte å spise kaker eller godteri.

Men kanskje du kan finne frem til et sunt og spennende alternativ neste gang du skal servere noe godt? For alle ønsker jo å leve sunt!

 

Lag et skille mellom hverdag og fest, og ha gjerne en fast godteridag i uken. Hvis du vet at du kan kose deg en dag i uken er det lettere å styre unna fristelser de andre dagene.