Norske asparges i sesong

Denne godbiten er rene hjertemedisinen

Foto: Plainpicture/NTB Scanpix

Endelig er det sesong for norske asparges igjen. De er kortreiste, smaker mer og har vokst seg større enn sine utenlandske søsken. Grill, damp og kok i vei!

I Norge starter sesongen for asparges tidlig i mai, litt avhengig av temperatur. Resten av året importeres grønnsaken primært fra Sør-Europa og Sør-Amerika. Asparges kommer i både grønn, hvit og lilla variant, med noen forskjellige smaksegenskaper. 

- Den grønne har en særegen aromatisk, nøttaktig smak og behøver ikke å skrelles. Den hvite har en litt kraftigere aroma, er søtere og med innslag av nøtter. Hvit asparges er europeernes favoritt og bør skrelles fordi skallet kan være trevlete, forteller Hanne Linnert i Bama.

Er du KIWI PLUSS-kunde får du alltid 7,5 % bonus på fersk asparges!

Norsk asparges smaker mer

Linnert forklarer at det norske jordsmonnet og klimaet gir asparges kraftigere aroma, de kan også bli litt større enn den importerte. Asparges skal være fast i konsistensen og rett i formen. Stilken skal være saftfull, frisk og sprø.

- I tillegg til den gode smaken, er en av fordelene med norsk asparges at den er kortreist. Den kan kokes, dampes, stekes, wokkes og grilles, sier Linnert.

Har du smakt grillet asparges med parmesan og kapers?Derfor bør du spise asparges oftere

- Asparges er fattig på kalorier, men rik på næringsstoffer. Den inneholder en god porsjon av alle de ulike B-vitaminene og har høyt innhold av jern. Mange anser den som en festgrønnsak, men det er ingen grunn til å å spare aspargesen til fest, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Eksperten legger til at jerninnholdet blant annet gjør asparges til en ekstra verdifull grønnsak for kvinner, barn, veganere og andre som kan ha vansker med å få i seg nok.

- Aspargesen er også rik på inulin, et kostfiber som er mat for de snille bakteriene i tarmen og bidrar til å styrke immunforsvaret.

Fordelaktig for hjertet

Sundfør forteller videre at inulin ser ut til å ha flere positive helseeffekter, det forskes blant annet på om kostfiberet kan minske risikoen for diabetes type 2. I tillegg har asparges mye av det spesielle plantestoffet saponiner.

- Saponiner er vist å kunne minske opptaket av kolesterol fra tarmen, noe som bidrar til at kolesterolet blir lavere. Asparges inneholder også mye kalium som beviselig senker blodtrykket. Til sammen blir innholdet i aspargesen rene hjertemedisinen.

Mange bruksområder

Tine Sundfør foreslår å tilberede aspargesen med en god spekeskinke, parmesan, ristede pinjekjerner og en noen dråper god olivenolje.

- Asparges er også nydelig på tapasbordet, som forrett eller som tilbehør til både kjøtt og fisk. Det sies at den skal kokes til konsistensen er såpass fast at kvinnen rødmer, men ikke så myk at mannen blir skamfull.