• TV

- Vi trenger hjelp til å finne oppskrifter på enkle og sunne retter som hele familien liker, sier Roger Thorgrimsen (45).

Firebarnsfaren fra Herøya utenfor Porsgrunn har delt omsorg for barna fra 7 til 18 år. Det gjør at det ofte er utfordrende å lage sunne og raske middager i en hektisk hverdag.

Kjøtt nesten hver dag

På kjøleskapet til familien Thorgrimsen henger en middagsplan som forteller at denne uken står det blant annet kjøttkaker, grøt og kjøttpudding på menyen.
- Barna får ønske seg en middag hver i uken, og så tar jeg meg av helgematen, sier Roger og forteller at det blir mye kjøttmat, gjerne 3-4 ganger i uken. I tillegg blir det ofte taco eller en stek i helgene. Han lager sjelden mat fra bunnen, men kjøper som regel bearbeidede produkter og halvfabrikata. Det gjør at familien har et høyt matbudsjett. Derfor ønsker de seg forslag til gode alternativer som kan være positive både for økonomi og helse.

Spiser ikke fisk

- Jeg er bekymret for barna og tenker at både de og jeg burde spise sunnere. De er jo i vekst og trenger et skikkelig kosthold, sier Roger.
Men familien har en litt uvanlig problemstilling. For her er det ikke barna som er de vanskeligste i matveien. Far liker ikke fisk. Og ikke er han spesielt glad i kokte grønnsaker, heller.  Dermed blir det ikke mange fiskemiddager på barna, og det blir sjelden kokte grønnsaker.
- Alternativene blir færre, og det er vanskelig å finne mat som alle liker, sier Roger.

En annerledes burger

- Jeg tenkte vi skulle prøve oss på en burgermiddag siden du er så glad i kjøtt, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør og ser ertende på Roger. For det er ikke vanlige hamburgere som står på menyen i dag, men skikkelige fiskeburgere med grove hamburgerbrød, masse gode grønnsaker og sterk chilisaus. Sunt, raskt og enkelt! Martine (7) har trukket en stol bort til kjøkkenbenken så hun kan skjære opp grønnsaker. Nathalie (18), Lars Robin (15) og Alexander (13) har akkurat kommet hjem fra skolen og lar gjerne de andre kokkelere på kjøkkenet mens de slapper av i stuen.

Fem håndfuller

På kjøkkenbenken ligger gulrøtter i ulike nyanser av gult og oransje. Sammen med tomater, paprika og salat blir det et fargerikt grønnsaksfat med mye godt man kan ha på burgeren.
- Se på alle de fine fargene, sier Tine og forklarer at både frukt og grønnsaker er stappfulle av antioksidanter som er viktig for immunforsvaret vårt. Derfor bør vi spise så mye som mulig hver eneste dag. Det drøyer dessuten middagsmaten og gjør at matbudsjettet blir lavere.
- Nå skal jeg lære deg en huskeregel, sier hun og tar hånden til Martine. - Så mye frukt og grønnsaker som vi får plass til i en hånd bør vi spise fem ganger om dagen.

Ser ikke ut som fisk

Middagsbordet er dekket og nå skal fiskeburgerne prøvesmakes.
-Jeg tror pappa liker dette, for det ser jo ikke ut som fisk, sier Martine. Hun legger de siste agurksivene på burgeren til pappa så han ser et smilefjes hvis han løfter på hamburgerbrødet.
«Veldig godt!» er dommen fra de to gutta, som nesten er ferdigspiste før Nathalie tar en forsiktig smak.

Gjør det enkelt!

- Jøss, det smaker nesten som kylling, sier hun. 
Roger nikker og tygger, for dette var overraskende godt. Heretter skal det stå fisk på middagsplanen litt oftere. Målet må være et fiskemåltid i uken.  Men hvis de klarer å finne frem til gode oppskrifter som alle liker, spiser de gjerne fisk flere dager i uken, tror han.
- Husk at det går an å spise den samme fiskeretten hver uke, hvis alle synes det er godt. Gjør det enkelt, ta små grep og ikke vær for ambisiøse, sier Tine.

Potet som tilbehør

- Alt for mange er dessverre redde for å spise poteter fordi de har hørt at dette er usunt. Men det er ikke potetene som er årsak til at nordmenn stadig blir tyngre. Poteter er et godt tilbehør til både kjøtt og fisk, og inneholder både jern og vitamin C. Spis poteter med god samvittighet, sier Tine.

Her ser du KIWI og Tine hjelpe Charlotte og familien:

Mindre kjøtt

Kjøtt er for de fleste av oss en sentral del av kostholdet og en kilde til flere viktig næringsstoffer. Men bearbeidet kjøtt inneholder også mye mettet fett og salt som blant annet kan øke risikoen for kreft i tykk- og endetarmen. Derfor anbefaler myndighetene at vi begrenser inntaket av rødt kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter til 500 gram i uken. Dette tilsvarer 2-3 middager og litt kjøttpålegg.


- Hvis vi spiser mye kjøtt stjeler dette dessuten plassen til andre viktige matvarer, som for eksempel fisk, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. For en barnefamilie er det ekstra viktig å ha fisk i kostholdet fordi barn trenger de gode fettsyrene som er i fisken, og de trenger vitamin D som gjør at kroppen klarer å nyttiggjøre seg av kalsium.