Foto: iStock

Når du handler smart sparer du både tid og penger og – det er mye enklere å leve sunt når du har kjøleskapet fullt av «supermat».

Det er mange årsaker til at vi spiser den maten vi gjør. Men felles for de fleste av oss, er det at tilgjengeligheten er en viktig faktor.

Når man vet at det ligger en åpen sjokolade, havrekjeks eller middagsrester i skapet, ender man ofte opp med å spise litt ekstra.

Valgene skjer i butikken

Få tips fra klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør

Ta en titt i ditt kjøleskap og dine skap, sørg for at du har tilgang på fristende frukt og grønnsaker. Frys ned eller kast små middagsrester og tren på å lage passelige mengder mat, slik at det blir lite rester. I tillegg er det lurt å planlegge handleturene – valgene skjer i matbutikken.

Er du som folk flest og ønsker at handlingen skal gå så raskt som mulig, men ender ofte opp med å kommer hjem uten både det ene og det andre, eller med ting du overhodet ikke hadde planlagt i utgangspunktet?

Lett å la seg friste

Det er lurt å planlegge den viktige handleturen, og ikke minst holde deg til planen, for å få et litt sunnere hverdagskosthold. Det er lett å la seg friste av tilbud på usunn mat i store mengder ­­- det er jo et kupp!

Men husk, jo mer snacks du kjøper og har tilgjengelig, jo mer vil du spise.

Tips til handleturen

Her er noen tips for billigere og sunnere handleturer:

  1. Lag handleliste og hold deg til planen. Les også: Slik sparer du penger på matinnkjøpene
  2. Sørg for å handle inn mye frukt, grønnsaker og bær. Når frukt og grønt er lett tilgjengelig, spiser vi mye mer. Følg den naturlig årstidsvariasjonen - da får du billigere frukt og grønt, smaksrike produkter med god kvalitet og en naturlig variasjon. Kostprisen på middager går ned hvis du serverer litt mer grønnsaker på bekostning av kjøtt og fisk.
  3. Prøv å gjør storinnkjøp en gang eller to i uken. Mange småturer i butikken er tidkrevende, blir lett dyre og øker sjansen for å falle for fristelser. Lag gjerne en ukemeny for middagene den kommende uken. Les også: 
  4. Bruk nøkkelhullsmerket som veiviser, og ta deg tid til å sammenligne næringsinnholdet i ulike matvarer. Les også: Den mest populære nøkkelhull-maten
  5. Stå imot lokketilbud på usunn mat i store mengder. Jo mer snacks du kjøper, jo mer vil du antagelig spise. Er det en god ide å kjøpe fem store plater melkesjokolade…?
  6. Tren på å kjøpe inn snacks, godteri og annen kosemat i mindre porsjonspakninger.