Spis en variasjon av frukt og grønnsaker

En magisk kombinasjon av vitaminer og antioksidanter

Vi spiser stadig mer grønnsaker og inntaket har økt jevnt de siste 20 årene, men vi spiser fortsatt mindre grønnsaker enn anbefalt. Med enkle grep kan du øke inntaket.

Det har over lang tid skjedd en positiv utvikling i det norske kostholdet. Forbruket av grønnsaker og frukt har økt betydelig over tid, og forbruket av sukker har gått ned de siste ti årene. Den største kostholdstabben vi nordmenn gjør, er at vi spiser altfor lite frukt og grønt. Mens franskmenn i snitt spiser over 800 gram frukt, bær og grønnsaker per dag, får ikke en gjennomsnittsnordmann i seg mer enn 375 (akkurat kommet nye tall) gram (Norkost 3, Helsedirektoratet), målet er minimum 500 g per dag, gjerne mer. Kanskje er det inspirasjon vi mangler?

Magisk beskyttelse

For skal vi nå Helsedirektoratets anbefalinger på minst 500 gram frukt, bær og grønt per dag, er det viktig å variere. Ikke bare blir de fleste lei hvis det eneste de spiser er epler, bananer, brokkoli og gulrot, men et variert inntak er også nødvendig for �� dekke kroppens behov for vitaminer og mineraler. Det er samspillet mellom de ulike antioksidantene og vitaminene som skaper magi.

Et kosthold med mye frukt og grønnsaker bidrar til å styrke immunforsvaret og redusere risikoen for hjertesykdom, hjerneslag, diabetes type 2, høyt blodtrykk og ulike kreftformer.

Overskudd og energi

Et kosthold med mye frukt og grønnsaker har svært mange fordeler.
Det bidrar til å styrke immunforsvaret og reduserer dessuten risikoen for hjertesykdom, hjerneslag, diabetes type 2, høyt blodtrykk og ulike kreftformer. Det gir også mer overskudd og energi i hverdagen. Dette vet vi, men likevel er altså mange av oss et godt stykke unna målet.

Planlegg innkjøpene

Hverdagsmaten blir ofte rutinepreget og kjedelig, og det er jo synd siden mat er en så viktig del av hverdagslykken for de fleste av oss. Ved å la deg inspirere av nye oppskrifter og investere litt mer tid i matlagingen kan du se frem til flere matopplevelser i tiden fremover. Hvis du planlegger innkjøpene og menyen på forhånd, trenger heller ikke handleturen og matlagingen å ta mye mer tid.

Frossent er like bra

Dersom tilgangen til friske grønnsaker er dårlig der du bor, er det heller ingen grunn til å fortvile. Frosne grønnsaker er nemlig både et næringsrikt og bra alternativ i en hektisk hverdag. En doktorgradsavhandling fra matforskningsinstituttet Nofima viser at grønnsaker fra frysedisken kan være minst like næringsrike som de ferske.

Kortreist mat

Frysing er med andre ord en skånsom og god konserveringsmetode, og siden mange av grønnsakene du finner i frysedisken er plukket i Norge, kan de derfor kalles kortreist mat. Dette er både miljøvennlig og en fordel rent ernæringsmessig.