Sunn middag

Enkle triks for sunnere middager

Det trenger ikke å være vanskelig å lage sunn hverdagsmat.

KIWI støtter de nasjonale kostrådene som skal fremme folkehelsen og forebygge sykdom. Derfor har de, gjennom ulike kampanjer de siste årene, gjort det enklere for deg å velge sunt. Nå skal det bli enda enklere! KIWI vil i samarbeid med klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør, gi deg gode råd og spennende oppskrifter, helt i tråd med myndighetenes anbefalinger for et sunt kosthold. Du finner henne i kundemagasinet, på nettsidene og i sosiale medier.

- Glem nyttårsforsettene, dårlig samvittighet og alt du har bestemt deg for å gjøre mindre av eller kutte ut.

Små grep gir endringer 

- Glem nyttårsforsettene, dårlig samvittighet og alt du har bestemt deg for å gjøre mindre av eller kutte ut. Jo mer vi tenker på det vi ikke kan gjøre, jo sterkere ønsker vi å gjøre det. I stedet kan du bestemme deg for noen få positive ting du skal gjøre mere av i året som kommer, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.  Hun mener det er fullt mulig å kombinere en sunn livsstil med nytelse og kos.

Vann som tørstedrikk

- Det å leve sunt trenger ikke å handle om strenge restriksjoner og magre dietter. Derimot handler det om å ta små grep som kan gjøre store forskjeller, sier Sundfør.
som anbefaler at man setter seg konkrete mål. Det kan for eksempel være å bestemme seg for å spise grønnsaker til middag. Alt blir nemlig litt sunnere når det ligger noe grønt på tallerkenen. Et annet mål kan være å drikke vann som tørstedrikk. Brus og søte drikker er en av hovedkildene til sukker i kostholdet vårt.

Fyll på med grønnsaker

- Ha som mål at du hele tiden skal bli litt sunnere, og bestem deg for at du en gang i uken skal prøve ut en ny oppskrift som er både sunn og god. Da vil du etter hvert få inn flere retter på repertoaret.
Et annet tips er å la seg inspirerer av den siste trenden i New York, om å være semi-vegetarianer. Drøy maten. La kjøtt og fisk være tilbehør og fyll på med grønnsaker. Det er bra for både lommebok og helse!

- Det å leve sunt trenger ikke å handle om strenge restriksjoner og magre dietter. Derimot handler det om å ta små grep som kan gjøre store forskjeller.

Finn ut hva du spiser

Hvis vi ønsker endring, enten det gjelder oppussing, jobb eller livsstil, bør vi først kartlegge situasjonen. Hva ønsker vi å endre og hvorfor? Start med å notere alt du spiser i løpet av en dag, og hva som er årsaken til at du spiser.
- Da finner du ut når du har dine «risikoperioder», og kan legge inn et ekstramåltid, eller litt sunn snacks, forklarer Sundfør.

Bevisste valg

For det å leve sunt handler i stor grad om planlegging. Både når det gjelder hvor ofte vi skal spise og ikke minst hva vi skal spise. Og de viktigste valgene våre skjer i butikken.
- Har vi først fått noe usunt i hus vil vi før eller siden bli fristet. Derfor er det viktig å være bevisst på hva vi putter i handlekurven. Skriv handleliste, planlegg en eller to store innkjøp i uken i stedet for mange små og bare kjøp det du klarer å ha stående i skapet.

Sunne alternativer

Det er lov til å kose seg, og det kan også være lurt å kose seg litt innimellom. La gjerne lørdagen være godteridag, men vær bevisst på hvor mye du kjøper.
- Porsjonsstørrelsene blir større og større, og det er en utfordring for oss alle. Kjøp små porsjoner og bare det du trenger. Kanskje du kan velge 100 g småsjokolade i løsvekt i stedet for en ferdig pose småsjokolade som varer i flere dager?
Dessuten er det lov til å sette en strikk rundt posen med peanøtter eller smågodt og gjemme resten til en annen helg.