Foto: Andrè Skjeggestad/Spoon Agency

Om å bli voksen og omsider forstå at dette er selve rotgrønnsaken i livet.

Da jeg vokste opp hadde nabodama drivhus og en liten åker i hagen. Dit var det veldig populært å dra, særlig i sommerhalvåret når hun serverte hjemmelaget juice.

Fargen var helt fantastisk, men hvorfor, det visste vi ikke. Nettopp derfor ble det en særs traumatisk opplevelse første gang vi hjalp henne å høste hovedingrediensen.

Først litt skeptisk, siden helt frelst!

Rødbeter? Kunne favorittjuicen vår virkelig være laget av noe så ekkelt? Vi fikk det ikke til å stemme. Mitt eneste forhold til rødbeten fra før, var tross alt i syltet versjon.

Grøss og gru – tenkte mitt tolv år gamle selv!

Oppskrift: Rødbete- og sjokoladeis

Allsidig supergrønnsak

Innsiden av rødbeten likner et kunstverk.

Jeg unngikk hjemmelaget juice uten innholdsfortegnelse i noen år, siden har heldigvis både logikken og smaksløkene utviklet seg. Fersk, kokt, stekt, bakt, til og med syltet: Med tiden har rotgrønnsaken klatret oppover på lista over matvarer jeg har et nært forhold til. Og godt er det.

Oppskrift: Rødbetesuppe med kesam


Rødbeten er rik på folsyre, full av mineraler er den også. Særlig jern, kalsium, magnesium og kalium, fire stoffer vegetarianere må være særlig obs på å få i seg nok av via grønt. Spiser du rikelig, senker rødbeten totalkolesterolet, noe som igjen bidrar til å forebygge blodpropp, hjerteinfarkt og hjerneslag. I tillegg inneholder den en hel masse C-vitamin og antioksidanter.

Kjekt eller hva?

En trend å juble for

Rødbeten ser kanskje ikke så fristende ut med skallet på, helt til du kutter inn i den.

Fra tid til annen hender det seg at jeg prøver å omvende en rødbetmisantrop eller to. Utfordringen med det, er som regel at forholdet deres til supergrønnsaken er det samme som jeg fikk etter juice-sjokket. De siste åra har jeg heldigvis fått hjelp. For nå folkens, er rødbeten for alvor tilbake i motebildet hos restaurantene.

Året rundt

Rødbeter som ingrediens i salater, tilbehør til Chèvre, i suppe, smoothie, på grillen, most eller gratinert. Du finner den stadig hyppigere på menyen, men får det til minst like bra helt selv. I Norge får du kjøpt beter i bunt på sommeren, i vinterhalvåret kommer de pakket og vasket.

Oppskrift: Rødbete- og chevrekrem

Rik på kostfiber, B-vitaminet folat og kalium: Spis rødbetene dine!

Arranger fest for kroppen.
Sesongen starter nå!