Mat som kan forebygge forkjølelse

Gi immunforsvaret ditt en ekstra piff

Dette er maten du kan spise hvis du vil prøve å unngå tett nese, sår hals, hodepine og verkende kropp.

Det beste du kan gjøre for å unngå forkjølelsen, er å ruste deg til kamp og gi immunforsvaret ditt en ekstra piff. Det gjør du best ved å sove nok, balansere stresset og spise mye frukt og grønnsaker som gir c-vitamin og antioksidanter.

Reduserer varigheten

De populære sjokkdosene med c-vitamin i det forkjølelsen er i ferd med å bryte ut, ser imidlertid ikke ut til å ha den effekten man tidligere trodde de hadde. Et kosthold med jevnt høyt inntak av c-vitamin ser derimot ut til å i alle fall redusere varigheten av forkjølelsen hvis du blir syk.

Ikke glem at alle KIWI PLUSS-kunder alltid på 7,5 % bonus på all frukt og grønt

Her er seks frukt og grønnsaker som innholder mye c-vitamin, og som med fordel kan settes på menyen i influensa- og forkjølelsestider: 

1. Paprika Fylt paprika med fullkornsris, chili og ost er en super kilde til både c-vitamin og kostfiber.

Paprika er en særdeles god c-vitaminkilde, og aller mest av det finner du i rød, oransje og gul paprika. Dette er en grønnsak som passer like godt i wok og gryteretter som i salater, og paprika er også godt til dipp eller som pynt på brødskiven. De gule og oransje variantene passer også godt i smoothie og juice.

2. Brokkoli Brokkolisuppe med løk-krem og pannestekt brokkoli er en ordentlig vitamin-innsprøytning.

Brokkoli inneholder faktisk mer c-vitamin enn appelsiner, og denne anvendelige grønnsaken smaker godt både i suppe, stuinger, salater, wok og dampet. Når du damper brokkolien i stedet for å koke den, unngår du at den taper mye c-vitamin til kokevannet, og det er lettere å unngå å overkoke den.

 3. Kålrot Kake av rotgrønnsaker med kremost og urter.

Kålrot kalles gjerne for Nordens appelsin fordi den er så rik på c-vitamin. I dag er den nok ikke lenger helt i toppsjiktet av c-vitaminrike grønnsaker, men på midten av forrige århundre var vi ikke akkurat bortskjemt med appelsiner, kiwi og brokkoli i butikken. Da var kålrabien med sin gode holdbarhet redningen for mange her i Norden. Kålrot smaker den veldig godt i råkost, stappe og ovnsbakt.

4. Appelsin Det er ikke bare til jul at varm appelsindrikk med ingefær kan smake godt.

Alle vet at appelsin og andre sitrusfrukter er rike på c-vitamin, men visste du at en stor appelsin dekker hele kroppens c-vitaminbehov? Analyser av c-vitamin i et bredt utvalg av appelsiner solgt i norske butikker, på ulike tidspunkt i løpet av året, viser også at selv appelsiner som har reist langt bevarer næringsinnholdet godt.

5. Kiwi Kiwi- og ertesmoothie med mynte gir deg masse c-vitaminer, folat og kalsium.

Kiwi har litt høyere innhold av c-vitamin enn appelsin, men siden kiwi veier mindre enn en appelsin trenger du nok to stykker for å dekke dagsbehovet. Kiwi smaker godt som den er og er lettest å spise når du deler den i to og spiser med en teskje. Frukten smaker også deilig i smoothier og fruktsalater og ser dessuten flott ut som pynt på kaker til fest.

6. Mango Mango- og kiwisalat med koriander og rød chili gir en ekstra boost til immunforsvaret.

Mango er kanskje ikke hverdagsfrukt for de fleste i Norge, men det er faktisk den mest spiste frukten på verdensbasis. Mangoen er også en av de fruktene som inneholder aller mest c-vitamin. Frukten smaker godt både som tilbehør til middag, i fruktsalater og naturell.