Mat mot forkjølelse

Gi immunforsvaret ditt en ekstra piff

Dette kan du gjøre for å unngå tett nese, sår hals, hodepine og verkende kropp.

Det beste du kan gjøre for å unngå forkjølelsen, er å ruste deg til kamp og gi immunforsvaret ditt en ekstra piff. Det gjør du best ved å sove nok, balansere stresset og spise mye frukt og grønnsaker som gir C-vitamin og antioksidanter.

Reduserer varigheten

De populære sjokkdosene med C-vitamin i det forkjølelsen er i ferd med å bryte ut, ser imidlertid ikke ut til å ha den effekten man tidligere trodde de hadde. Et kosthold med jevnt høyt inntak av C-vitamin ser derimot ut til å i alle fall redusere varigheten av forkjølelsen hvis du blir syk

Jevnt inntak

Siden C-vitamin er et vannløselig vitamin, har vi kun små lagre av vitaminet i kroppen. Overskuddet blir i all hovedsak skilt ut via urinen, og kroppen trenger C-vitaminrik frukt, bær og grønnsaker hver dag. Gjør det derfor til en vane å spise minst en porsjon C-vitaminrik frukt og en porsjon C-vitaminrik grønnsak hver dag slik at inntaket er på topp.

Paprika

Paprika er en særdeles god C-vitaminkilde, og aller mest av det finner du i rød, oransje og gul paprika. Dette er en grønnsak som passer like godt i wok og gryteretter som i salater, og paprika er også godt til dipp eller som pynt på brødskiven. De gule og oransje variantene passer også godt i smoothie og juice.

Brokkoli

Brokkoli inneholder faktisk mer C-vitamin enn appelsiner, og denne anvendelige grønnsaken smaker godt både i suppe, stuinger, salater, woker og dampet. Når du damper brokkolien i stedet for å koke den, unngår du at den taper mye C-vitamin til kokvannet, og det er lettere å unngå å overkoke den.

Kålrot

Kålrot kalles gjerne for Nordens appelsin fordi den er så rik på C-vitamin. I dag er den nok ikke lenger helt i toppsjiktet av C-vitaminrike grønnsaker, men på midten av forrige århundre var vi ikke akkurat bortskjemt med appelsiner, kiwi og brokkoli i butikken. Da var kålrabien med sin gode holdbarhet redningen for mange her i Norden. Kålrot smaker den veldig godt i råkost, stappe og ovnsbakt.

Kålroten er ikke helt i toppsjiktet hva gjelder C-vitaminrike grønnsaker, men i midten av forrige århundre var vi ikke bortskjemt med appelsiner, kiwi og brokkoli i butikken året rundt.

Appelsin

Alle vet at appelsin og andre sitrusfrukter er rike på C-vitamin, men visste du at en stor appelsin dekker hele kroppens C-vitaminbehov? Analyser av C-vitamin i et bredt utvalg av appelsiner solgt i norske butikker, på ulike tidspunkt i løpet av året, viser også at selv appelsiner som har reist langt bevarer næringsinnholdet godt.

Kiwi

Kiwi har litt høyere innhold av C-vitamin enn appelsin, men siden kiwi veier mindre enn en appelsin trenger du nok to stykker for å dekke dagsbehovet. Kiwi smaker godt som den er og er lettest å spise når du deler den i to og spiser med en teskje. Frukten smaker også deilig i smoothier og fruktsalater og ser dessuten flott ut som pynt på kaker til fest.

Mango

Mango er kanskje ikke hverdagsfrukt for de fleste i Norge, men det er faktisk den mest spiste frukten på verdensbasis. Mangoen er også en av de fruktene som inneholder aller mest C-vitamin. Frukten smaker godt både som tilbehør til middag, i fruktsalater og naturell.

Det beste du kan gjøre for å unngå forkjølelsen, er å ruste deg til kamp og gi immunforsvaret ditt en ekstra piff.