Tips til vintertrening

Godt kosthold = fremgang i treningen

Foto: Scanpix

Marthe Katrine Myhre løper 200 kilometer i uka. Her deler hun og ernæringsfysiolog Tine Sundfør sine tips til effektiv trening de kalde månedene.

November. Det er kaldt ute. Dagene er korte og kveldene mørke. Å komme seg ut på løpetur krever litt mer av oss enn det gjorde for bare noen måneder siden. Men planlegger du å delta i et løp til våren, gjelder det å holde treningsmotivasjonen oppe gjennom vinteren. 

Viktigheten av D-vitamin

For å holde energien oppe i vintermørket er et godt sammensatt kosthold en forutsetning. Ernæringsfysiolog Tine Sundfør anbefaler oss å fokusere ekstra på å få nok D-vitamin og grønt for å holde kroppen frisk. 

Tine Sundfør er ernæringsfysiolog og understreker viktigheten av tilskudd av D-vitaminer i vinterhalvåret.

– Vitamin D lagres i huden vår når vi får mye sol og dagslys på huden, men i høst og vinterhalvåret må vi få D-vitamin fra maten vi spiser. Tran, fet fisk, margarin og lettmelk tilsatt vitamin D er de beste kildene, sier ernæringsfysiologen.

Om høsten og vinteren er vi ekstra utsatt for forkjølelse, luftveisinfeksjoner og influensa. Sundførs råd er å ruste deg til kamp.

– Gi immunforsvaret ditt et lite piff ved å spise mye frukt og grønnsaker med vitamin C og antioksidanter.

Fokus på kosthold

Marthe Katrine Myhre (31) skal løpe maraton i april. Denne vinteren blir det mye trening, og fokuset på mat med godt næringsinnhold er viktig for langdistanseløperen.  

– Jeg sørger for at kostholdet inneholder alle de viktigste næringsstoffene kroppen min trenger i en hektisk hverdag, både i forhold til trening og jobb. Er jeg god på kosthold får jeg framgang i treningen og holder meg både frisk og skadefri. Karbohydrater, proteiner og nok fett er viktige kilder til mitt daglige kosthold, forteller Myhre. 

Hennes kosthold består av mye frukt og grønt. For å sikre kalsiumbehovet drikker langdistanseløperen melk og spiser yoghurt. Hun spiser mye karbohydrater i form av brød og pasta. Fisk spiser hun alltid to til tre ganger i uka. 

Løper 200 kilometer i uka

Marthe Katrine Myhre er en norsk triatlonutøver, og løper ute uansett vær og føre.

Energien fra maten er det liten tvil om at Myhre trenger. I vinter løper hun 200 kilometer hver uke, pluss noen økter med spenst og styrke. I februar blir det fokus på mer kvalitet, slik at mengden går noe ned, og det blir litt mer fart på intervallene.

– Vinteren er en svært viktig treningsperiode for meg. To økter hver dag i tillegg til full jobb. Det gjelder å holde tunga rett i munnen i forhold til totalbelastning, sier Myhre.

Pigger sine egne sko

Ifølge Myhre er det ingenting i veien for å løpe ute selv om temperaturen kryper nedover. Selv løper hun så og si alle økter ute, uansett vær. 

– Om vinteren er det viktig å kle seg riktig. Ullundertøy innerst, deretter en jakke som er vindtett og gjør at du holde varmen. Buff, lue, gode sokker med ull og ordentlige votter er viktig for å holde hodet og hender varme. Jeg pigger mine egne løpesko med pigger jeg kjøper på Felleskjøpet. Det sitter godt og er veldig behagelig å løpe i. Anbefales virkelig å prøve!